What's hot? ΑΝΔΡΕΑΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ· ΔΗΚΟ· ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΝΕΟΦΥΤΟΥ· ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΑΦΟΥ·

INFO

28.03.2013 | 08:05
Τελευταία ενημέρωση: 28.03.2013 | 09:52

28 Μαρτίου 1970: Η Ευδοκία του Αλέξη Δαμιανού, με το ζεϊμπέκικο του Μάνου Λοΐζου, στο φεστιβάλ των Καννών (ΒΙΝΤΕΟ - ΦΩΤΟ)

Μέγεθος κειμένου

Επιλογή κατηγορίας

Η Ευδοκία είναι ταινία του Αλέξη Δαμιανού. Κέρδισε βραβείο α' γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και έγινε γνωστή για το μουσικό θέμα της, ένα ζεϊμπέκικο που έγραψε ο Μάνος Λοΐζος. 

Ο Αλέξης Δαμιανός γεννήθηκε το 1921 στην Αθήνα. Σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Η πολιτική κατάσταση της εποχής δεν τον άφησε αδιάφορο. εξαρχής, συμμετέχει στην Εθνική Αντίσταση, στον ΕΛΑΣ, στη Ρούμελη . Μέσα από τη δουλειά του ως ηθοποιός έκανε τη δική του αντίσταση στην Κατοχή. Μαζί με ηθοποιούς όπως η Αλέκα Παΐζη και με επικεφαλής το Γιώργο Σεβαστίκογλου, έκανε το Λαϊκό Θέατρο με σκοπό να αναπτερώσει το ηθικό του κόσμου. Το 1946 συμμετέχει ως ηθοποιός στους Ηνωμένους Καλλιτέχνες, σε αυτό το σχήμα θα ανεβάσει το πρώτο του θεατρικό έργο, «Το καλοκαίρι θα θερίσουμε». Το 1947 συμμετέχει ως ηθοποιός στο Θέατρο Τέχνης, του Καρόλου Κουν. Το 1948 ιδρύει το Πειραματικό Θέατρο, όπου ανεβάζει ιρλανδέζικο θέατρο και δύο δικά του έργα, «Το σπιτικό μας» και «Τ’αγρίμια».






Αποσπάσματα κριτικών για την ταινία Ευδοκία

Ο Αλέξης Δαμιανός είναι μια ξέχωρη περίπτωση στην καχεκτική ιστορία τού ελληνικού κινηματογράφου. Με δύο μόνο ταινίες, έχει καταφέρει να κατοχυρώσει μια «πατέντα» δικού του τρόπου αφηγήσεως, που δύσκολα μπορεί να καταταχθεί στα υπάρχοντα «συρτάρια».
Στο διάβολο η «τεχνική τελειότητα», η «στιλπνή αφήγηση», η «άψογη σκηνοθεσία», τα στούντιο, οι προβολείς τους, οι «σταρ» τους -να πάνε και να μην ξαναρθούνε. Αδέξιος, μπρούτος -γηγενής, ο Αλέξης Δαμιανός μπορεί να «μην ξέρει», αλλά «κάνει κινηματογράφο». Με τη λύσσα του. Ας τον βοηθήσουμε να συνεχίσει.
Κώστας Σταματίου, ΤΑ ΝΕΑ

Άνθρωποι απογυμνωμένοι από τον ανθρωπισμό τους, αρχέτυπα ανθρώπων πιόνια σε μια τραγωδία (δεν λείπει ούτε ο «χορός»), κινούνται σ' ένα κλίμα υπερεαλιστικά ποιητικό. Η αντικατάσταση συχνά του λόγου από την κραυγή και ο παροξυσμός είναι τα στοιχεία πάνω στα οποία στηρίζουμε την αναγωγή αυτή και επιχειρούμε τον χαρακτηρισμό.
Ροδόλφος Μορώνης «Τα σημερινά»

Στην Ευδοκία, ο Δαμιανός διατηρεί όλη την διαβρωτική ειλικρίνεια που είχε ιδιαίτερα στο τελευταίο σκετς του Μέχρι το πλοίο. Η εικόνα του, απαλλαγμένη από κάθε πρόθεση ωραιοποίησης, δίνει με εκπληκτική συνέπεια τοπίο -τη φτωχογειτονιά, το στρατόπεδο, το σπίτι, τη βίαιη σκηνή του τέλους -και ανθρώπους. Ο ρυθμός του ακολουθεί την σιγανή, θεμιτή πορεία της μεθοδικής ανάλυσης, χωρίς να χάνει τον στόχο του.
Σ ' αυτό το σημείο οφείλουμε να αναγνωρίσουμε την σωστή διαίσθηση του Δαμιανού που τον βοήθησε ν' αποφύγει κάθε ηθογραφική και ψευτορομαντική απόκλιση, χωρίς όμως να στερήσει το σύνολο από μιαν υπόκωφη, «δωρική» ποίηση. Όπως οφείλουμε να τονίσουμε και την ευστοχία των νύξεων και των αναφορών, καθώς και την σπαρακτική ανθρωπιά που έχουν οι σκληρότερες στιγμές του έργου και που κάνουν, τελικά, την Ευδοκία μια ταινία σημαδιακή στην πορεία του ελληνικού κινηματογράφου. Μια ταινία που μας χρειάζεται.
Κώστας Πάρλας, ΤΟ ΒΗΜΑ

Για το φιλμ του Δαμιανού, ας αρκεστούμε να πούμε πως αποτελεί ριζικά απομονωμένο απ' την τρέχουσα παραγωγή και αντιτιθέμενο σ' αυτήν -ένα από τα σπάνια πολυφωνικά έργα του ελληνικού κινηματογράφου (μήπως υπήρχε ποτέ;) Ταινία θαυμαστά πολυεδρική, προσφέρεται σε κάθε δυνατή ανάγνωση και, ταυτόχρονα, τις παρακάμπτει τη μια μετά την άλλη.
Δουλειά πραγματικά κριτική και, ταυτόχρονα, ατίθαση, ανατρέπει με μια κίνηση βραδυφλεγή κάποιο ιδεολογικό σύστημα μέσα απ ' τις μυθολογικές του αναπαραστάσεις, τις πιο χαρακτηριστικές (η Γυναίκα -Πόρνη, ο Ήρωας, ο Γάμος, ο Έρωτας, η Ηθική, το Καλό γούστο...) Υπόβαθρο αναφορών διαφορετικών προελεύσεων -ενός λαϊκού είδους: το μελόδραμα στην υπερβολή των καταστάσεων ενός μέσου έκφρασης: το θέατρο στον υπερτονισμό της κίνησης και του λόγου -, το φιλμ του Δαμιανού τις εγγράφει στη λειτουργία του χωρίς εισαγωγικά, αλλά σαν στερεότυπα των κυριαρχικών πολιτιστικών κωδίκων που δεν πρόκειται να παρωδηθούν (αν θεωρήσουμε την παρωδία σαν παγίωση του Νόμου), αλλά να παραβιαστούν.

Η παραβίαση αυτή εκπληρώνεται εδώ με τον τρόπο της πανουργίας (αλλά με τι ακροβασία!) • πανουργίας που συνίσταται στο να παίζεις το παιχνίδι του μελοδράματος και της αναπαράστασης του, ταυτόχρονα με την κατάδειξη για την εξόντωση τους. Κωμικό και τραγικό μαζί, καθησυχαστικό και ανησυχητικό, σκανδαλώδες και επαναστατικό στη σημαίνουσα διαδικασία του όπως και ο αναπτυσσόμενος λόγος συμμετέχουν σ ' αυτή τη λογική των αντιφάσεων (λογική του ονείρου).
Χρησιμοποιεί το πέρασμα και τις απότομες αλλαγές, την άνοδο και την πτώση, τις ασυμφωνίες κάθε είδους. Η φαντασμαγορία και ο συμβολισμός (συχνά μυστικιστικός) συμβαδίζουν με τον άγριο και μακάβριο νατουραλισμό.
Τελειώνοντας, θα λέγαμε πως η Ευδοκία είναι ένα φιλμ-κλειδί και πως συμβολίζει τον σύγχρονο κόσμο στην τερατώδη του αποχαλίνωση.
Μισέλ Δημόπουλος «Σύγχρονος Κινηματογράφος»

Σπάνια μας δίνεται η ευκαιρία να θεωρήσουμε μια ελληνική ταινία άξια για την πρώτη θέση, γι ' αυτό και δεν πρόκειται να χαλάσουμε την ωραία αυτή εξαίρεση με επιφυλάξεις.

Με μεγάλη τέχνη έχει γράψει και εκθέτει την εξέλιξη αυτής της σχέσεως ο Δαμιανός, στη ροή της, αλλά και στην καθημερινή μικρολεπτομέρεια των γεγονότων, των αντιδράσεων. Και για μια φορά, ο ελληνικός κινηματογράφος προσέχει επιτέλους τη ζωή και την μιμείται δημιουργικά, αντιλαμβάνεται δηλαδή ότι και στον κινηματογράφο, όπως και στη ζωή, οι άνθρωποι πολλές φορές άλλα λένε και άλλα εννοούνε, και πως το «σ ' αγαπώ» δεν λέγεται πάντα με λιγωμένα μάτια, τη συνοδεία βιολιών.

Πηγή: Από το βιβλίο του Γιάννη Σολδάτου, Ελληνικός κινηματογράφος: ένας αιώνας, εκδόσεις Κοχλίας, Αθήνα, 2001.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ:


 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή η διάσημη ηθοποιός και πολιτικός Μελίνα Μερκούρη

Ντοκουμέντο: Χαμένο ντοκιμαντέρ της Μερκούρη στην Κύπρο το 1975 - Δείτε το


   Διαδώστε αυτό το άρθρο

 


Σχετικά άρθρα

  1. Αυτός είναι ο 30χρονος τζιχαντιστής - Ούρλιαζε στα δικαστήρια - Ανατριχιαστικά βίντεο στο κινητό του!
  2. Αγανακτισμένη η Νέα Σαλαμίνα με την Πάφο! «Ζητούμε άμεση απόσυρση του βίντεο»
  3. Συγκλονίζει Κύπρια τραγουδίστρια! Το βίντεο στον τάφο του Μάριου Νικολάου [vid, pic]
  4. Χάρβεϊ Γουαϊνστάιν: Η ένοχη σιωπή του Χόλυγουντ!
  5. Η Μελάνια Τραμπ δεν θα συναντήσει την γυναίκα του Αλέξη Τσίπρα
  6. Πτήση με F16 για τον Αλέξη Τσίπρα [vid]