What's hot? ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ· ΤΡΙΜΕΡΗΣ· FREZYLAC· ΙΟΡΔΑΝΙΑ·

INFO

20.01.2014 | 12:21
Τελευταία ενημέρωση: 20.01.2014 | 15:27

Νόμο ομπρέλα για τη διαχείριση δημοσίων οικονομικών

Μέγεθος κειμένου

Επιλογή κατηγορίας

Νόμο ομπρέλα που ενδυναμώνει τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών, καθορίζοντας ένα ευρύ πλαίσιο δημοσιονομικών κανόνων για δημοσιονομική πειθαρχία και διαφάνεια στη βάση βέλτιστων πρακτικών, συζήτησε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών.

Πρόκειται για τον "περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο του 2014", ο οποίος αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση.

Ο υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης ο οποίος παρέστη στη συνεδρία τόνισε ότι το προτεινόμενο νομοσχέδιο δημιουργεί «το θεσμικό πλαίσιο για πολύ πιο νοικοκυρεμένη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών».

Ο κ. Γεωργιάδης χαρακτήρισε το μνημονιακό νομοσχέδιο ως σημαντικό και εκσυγχρονιστικό, επισημαίνοντας ότι «σε ένα μεγάλο βαθμό, αν ίσχυαν τα προηγούμενα χρόνια τα όσα περιλαμβάνονται στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, θα είχαμε ίσως αποφύγει το δημοσιονομικό εκτροχιασμό».

Αποτελεί ένα ολοκληρωμένο νόμο που καλύπτει το όλο νομικό και θεσμικό πλαίσιο της δημοσιονομικής πολιτικής, πρόσθεσε.

Ανέφερε, επίσης ότι στις βασικές πρόνοιες του νομοσχεδίου καθορίζεται με σαφήνεια η αρμοδιότητα των διαφόρων θεσμών που έχουν ρόλο σε σχέση με τα δημόσια οικονομικά (ΥΠΟΙΚ, Υπουργεία, Υπουργικό Συμβούλιο, Βουλή)

Παράλληλα σημείωσε ότι ο νόμος προβλέπει τη σύσταση ανεξάρτητου Δημοσιονομικού Συμβουλίου, το οποίο θα παρακολουθεί την πορεία των δημοσίων οικονομικών και θα εκφράζει προληπτικά άποψη.

Είπε ακόμη ότι θεσμοθετείται το τριετές Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΜΔΠ) το οποίο θα καθορίζει οροφή και για το συνολικό κρατικό προϋπολογισμό αλλά και για τους προϋπολογισμούς των Υπουργείων.

Από την πλευρά της, η Γενική Ελέγκτρια της Δημοκρατίας Χρυστάλλα Γιωρκάτζη τάχθηκε εναντίον των «αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων» που τίθενται στο νομοσχέδιο αναφορικά με τον έλεγχο που διενεργεί η Ελεγκτική Υπηρεσία, χαρακτηρίζοντας τις σχετικές πρόνοιες του νομοσχεδίου ως ανέφικτες να υλοποιηθούν.

Αναφερόμενος στις βασικές πρόνοιες του νομοσχεδίου, ο ΥΠΟΙΚ είπε ότι σε αυτές «καθορίζεται με σαφήνεια η αρμοδιότητα των διαφόρων θεσμών που έχουν ρόλο σε σχέση με τα δημόσια οικονομικά (ΥΠΟΙΚ, Υπουργεία, Υπουργικό Συμβούλιο, Βουλή)».

Είπε ακόμη ότι ο νόμος προβλέπει τη σύσταση ανεξάρτητου Δημοσιονομικού Συμβουλίου, το οποίο θα παρακολουθεί την πορεία των δημοσίων οικονομικών και θα εκφράζει προληπτικά άποψη.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, οι αρμοδιότητες του Δημοσιονομικού Συμβουλίου είναι μεταξύ άλλων, η παροχή αξιολόγησης των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων και η παροχή εκτιμήσεων για τη δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης μέσω της εκ των προτέρων αξιολόγησης των δημοσιονομικών προβλέψεων και της εκ των υστέρων αξιολόγηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων.

Ανέφερε, επίσης, ότι με το προτεινόμενο νομοσχέδιο θεσμοθετείται το τριετές Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΜΔΠ), το οποίο θα καθορίζει οροφή και για τον συνολικό κρατικό προϋπολογισμό, αλλά και για τους προϋπολογισμούς των Υπουργείων.

Πρόσθεσε ότι θα είναι δεσμευτική η οροφή για την πρώτη χρονιά από τα τρία χρόνια του ΜΔΠ, σε σχέση με το ύψος των συνολικών δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού αλλά και των δαπανών των Υπουργείων, ενώ η οροφή θα είναι δεσμευτική για τη δεύτερη χρονιά μόνο όσον αφορά το συνολικό ύψος του προϋπολογισμού, αλλά και ενδεικτική για τον τρίτο χρόνο.

Με αυτό τον τρόπο, ο ετήσιος προϋπολογισμός δεν θα είναι αποκομμένος από τις υπόλοιπες δύο χρονιές, αλλά θα υπάρχει ένας σχεδιασμός, σημείωσε.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι αποτελεί νόμο ομπρέλα που συγκεντρώνει διάφορες πρόνοιες που υπήρχαν σε διάφορες νομοθεσίες, ενώ σημαντική, όπως σημείωσε, είναι η πρόνοια σε σχέση με τη διαδικασία αξιολόγησης και έγκρισης επενδυτικών σχεδίων, δημοσίων έργων είτε αυτά θα υλοποιούνται μέσω της συμβατικής μεθόδους είτε μέσω συμπράξεων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Ανέφερε, επίσης, ότι περιλαμβάνονται πρόνοιες που αφορούν τη γενική Κυβέρνηση (Τοπική Αυτοδιοίκηση, ημικρατικούς οργανισμούς, κρατικές επιχειρήσεις) και σημείωσε ότι «χωρίς έλεγχο, αυτοί οι πυλώνες της γενικής Κυβέρνησης μπορεί να εκτροχιάσουν τα δημόσια οικονομικά».

Η Γενική Ελέγκτρια της Δημοκρατίας Χρυστάλλα Γιωρκάτζη είπε ότι υπάρχουν πρόνοιες στο νομοσχέδιο που αφορούν την Ελεγκτική Υπηρεσία, «που είναι εντελώς ανέφικτο, είναι αδύνατο να μπορέσουν να υλοποιηθούν» και τάχθηκε εναντίον των «αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων», που τίθενται στο νομοσχέδιο αναφορικά με τον έλεγχο που διενεργεί η Ελεγκτική Υπηρεσία.

Εξηγώντας, η κ. Γιωρκάτζη είπε ότι «είναι ανέφικτο όλοι οι οργανισμοί που ελέγχει ο Γενικός Ελεγκτής να ελέγχονται εντός έξι μηνών» και σημείωσε ότι το προσωπικό της Υπηρεσίας έχει μειωθεί στα 80, από 110, που ήταν παλαιότερα, και έχει επιφορτιστεί με διπλάσια εργασία σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Σε σχέση με την υποβολή δημοσιονομικής έκθεσης, η κ. Γιωρκάτζη είπε ότι είναι ανέφικτο να υποβληθεί εντός τριών μηνών η έκθεση και διερωτήθηκε πότε θα υποβάλει τη σχετική έκθεση ο Γενικός Λογιστής και «πότε η Ελεγκτική Υπηρεσία θα ελέγξει όλα τα Υπουργεία για να θεωρηθεί ότι μπορούμε να διατυπώσουμε γνώμη για τη δημοσιονομική έκθεση».

Ανέφερε ότι δεν υπάρχει χρονικό περιθώριο στο Σύνταγμα για κατάθεση της έκθεσης που συνήθως υποβάλλεται το Φθινόπωρο.

«Θεωρώ ότι η (υποβολή της) δημοσιονομικής έκθεσης εντός τριών μηνών είναι ανέφικτη ακόμη και εάν υπερδιπλασιαστεί το προσωπικό», είπε η κ. Γιωρκάτζη, ενώ σε σχέση με τον έλεγχο των οργανισμών εντός έξι μηνών ανέφερε ότι αυτό «είναι ανέφικτο γιατί δεν έχουμε το προσωπικό».

Ως παράδειγμα, η κ. Γιωρκάτζη είπε ότι «η Αρχή Λιμένων δεν έχει ακόμη υποβάλει οικονομικές καταστάσεις στην Ελεγκτική Υπηρεσία για τα έτη 2011 και 2012», σημειώνοντας ότι το προσωπικό του λογιστηρίου της Αρχής «μπορεί να είναι το 20% του προσωπικού της Ελεγκτικής Υπηρεσίας».

Ανέφερε επίσης ότι το νομοσχέδιο επεκτείνεται και σε μια σειρά άλλων κρατικών οργανισμών (κρατικές επιχειρήσεις), τους οποίους θα ελέγχει η Ελεγκτική Υπηρεσία.

Στο σημείο αυτό, ο ΥΠΟΙΚ είπε ότι θα εξετάσει το θέμα των χρονοδιαγραμμάτων με τους συνεργάτες του και σημείωσε ότι δεν βλέπει λόγο που να μην μπορούν να προσαρμοστούν ώστε να διευκολύνεται η όλη διαδικασία.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι συμφωνεί και αναγνωρίζει το πρόβλημα στελέχωσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι «πολύ σύντομα θα μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε σε κάποιο βαθμό τα αιτήματα της Υπηρεσίας, υλοποιώντας κάποιες από τις εισηγήσεις που περιλαμβάνονται σε σχετική επιστολή της».

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Νικόλας Παπαδόπουλος είπε ότι είναι ένας νόμος ομπρέλα, που έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, προσθέτοντας ότι επιχειρείται με αυτό το νόμο να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο που θα καθορίζει όλες τις πτυχές διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, έτσι ώστε να επιτευχθεί ένας καλύτερος έλεγχος της διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών, να βελτιωθεί η διαφάνεια σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις της εκτελεστικής εξουσίας, αλλά και να ακολουθείται μια καλύτερη πρακτική σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των σχετικών κονδυλίων που έχουν στη διάθεση τους τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα και Υπουργεία».

Σε σχέση με τη σύσταση Δημοσιονομικού Συμβουλίου, ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι θα είναι τριμελές και θα παρακολουθεί την πορεία των δημοσίων οικονομικών, προσθέτοντας ότι «εισάγεται ένα θετικό στοιχείο σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια αυτού του ελέγχου, καθώς οι γνωματεύσεις του Συμβουλίου θα είναι δημόσιες και σε περίπτωση διαφωνίας ο ΥΠΟΙΚ θα πρέπει να αιτιολογεί τη διαφωνία του».

Ανέφερε, επίσης, ότι θα καθοριστεί με το νόμο, οροφή για τις δαπάνες των Υπουργείων και θα περιλαμβάνονται προϋποθέσεις σε ό,τι αφορά την κατάθεση συμπληρωματικών προϋπολογισμών έτσι ώστε να μην δίνεται η ευκαιρία στα αρμόδια τμήματα να προσέρχονται στη Βουλή και να ζητούν περισσότερα χρήματα από όσα αρχικά είχε σχεδιαστεί με τις δαπάνες του Υπουργείου».

Ανέφερε επίσης ότι θα θεσμοθετηθούν διαδικασίες αξιολόγησης των δημοσίων έργων και των αναπτυξιακών δαπανών.

Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι τα μέλη της επιτροπής διατυπώθηκαν διάφορες επιφυλάξεις και προβληματισμοί σε ό,τι αφορά τον κοινοβουλευτικό έλεγχο του προϋπολογισμού, ενώ τονίστηκε η ανάγκη για τη μεγαλύτερη δυνατή διαφάνεια σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών.

Ανέφερε επίσης ότι η Επιτροπή ζήτησε να συνεχιστεί ο διάλογος μεταξύ ΥΠΟΙΚ και Γενικής Ελέγκτριας για να συμφωνηθούν τα χρονοδιαγράμματα που αφορούν τους ελέγχους που διενεργεί η Ελεγκτική Υπηρεσία στο κράτος.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιάννος Λαμάρης είπε ότι «όλοι επιθυμούμε την όποια προσθήκη βελτιώνει τον έλεγχο και τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών» και σημείωσε ότι πρόκειται για ένα «κρίσιμο» νομοσχέδιο, το οποίο χρειάζεται να μελετηθεί.

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι υπάρχουν ζητήματα που χρήζουν περαιτέρω μελέτης. Για παράδειγμα, πρέπει, είπε ο κ. Λαμάρης, να διευκρινιστεί περαιτέρω τι είναι τα δεσμευτικά ανώτατα όρια δαπανών, δεδομένου ότι και σήμερα τα Υπουργεία έχουν στους προϋπολογισμούς τους συγκεκριμένα κονδύλια για συγκεκριμένους τομείς και το ποσό που αναφέρεται στον προϋπολογισμό είναι η οροφή.

Εξέφρασε, επίσης, την άποψη ότι με τη ρύθμιση που υπάρχει σε περίπτωση διαφωνίας του Υπουργού με το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, ο πρώτος να πρέπει να τεκμηριώνει επαρκώς τη διαφωνία του και σε αντίθετη περίπτωση θα ισχύει η άποψη των τεχνοκρατών, μεταφέρεται η άσκηση πολιτικής σε τεχνοκράτες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Σε ποινική δίωξη του Δημητριάδη προχωρεί ο Γενικός Εισαγγελέας

Ομήρου: Να τιμωρηθούν οι ένοχοι για την οικονομική καταστροφή της Κύπρου

Χ. Γεωργιάδης: Και Τρόικα να μην είχαμε, δεν δικαιολογούνται κάποιοι να παίρνουν κοινωνική σύνταξη




   Διαδώστε αυτό το άρθρο