What's hot? ΦΩΤΕΙΝΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ· ΤΡΙΜΕΡΗΣ· FREZYLAC· ΙΟΡΔΑΝΙΑ·

INFO

03.02.2014 | 18:05
Τελευταία ενημέρωση: 03.02.2014 | 20:22

Επιφυλάξεις Βουλής για νομοσχέδιο ενίσχυσης εισπρακτικής ικανότητας κράτους

Μέγεθος κειμένου

Επιλογή κατηγορίας

Σειρά ερωτημάτων και επιφυλάξεων εγέρθησαν στη σημερινή συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών σε σχέση με πρόνοιες μνημονιακού νομοσχεδίου που στόχο έχει την εισαγωγή ρύθμισης ώστε στην περίπτωση μεταβίβασης του τελευταίου ακινήτου ενός προσώπου, να προσάγεται βεβαίωση του Διευθυντή του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων (ΤΕΠ) ότι όλοι οι οφειλόμενοι φόροι έχουν καταβληθεί ή η πληρωμή τους έχει ανασταλεί πριν διενεργηθεί ή μεταβίβαση.




Η Επιτροπή ζήτησε τη γραπτή γνωμάτευση της Γενικής Εισαγγελίας σε σειρά ζητημάτων που εγείρονται με πρόνοιες του νομοσχεδίου «ο περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως (Τροποποιητικός) Νόμος του 2014», ενώ θα επιδιώξει να λάβει και τη θέση της Κεντρικής Τράπεζας σε σχέση με τα υποθηκευμένα ακίνητα.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, ο Πρόεδρος της Νικόλας Παπαδόπουλος είπε ότι «για ακόμη μια φορά από τις πολλές που συζητήθηκε το θέμα έχουν διατυπωθεί οι γνωστές επιφυλάξεις», προσθέτοντας ότι το ΤΕΠ εισηγείται να μην επιτρέπεται η μεταβίβαση του τελευταίου ακινήτου του εκάστοτε φορολογούμενου σε περίπτωση που έχει οφειλές στον φόρο εισοδήματος ή οφειλές που αφορούν την ακίνητη περιουσία.

Ο κ. Παπαδόπουλος τάχθηκε υπέρ της ενίσχυσης του ΤΕΠ για είσπραξη των σχετικών φορολογιών «με την ενδεχόμενη δέσμευση ή παρεμπόδιση μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας», σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «από την άλλη έχουν ακουστεί αρκετές επιφυλάξεις.

Ανέφερε ότι η πρώτη κατηγορία επιφυλάξεων αφορά τους προβληματισμούς σε σχέση με την αντισυνταγματικότητα αυτή της διάταξης και «εγείρεται το ζήτημα κατά πόσον είναι αναλογικό να επιβάλλεις σε ένα ιδιοκτήτη τέτοια δέσμευση που δεν έχει να κάνει με το ακίνητο κάτι», όπως είπε, «που είχε κριθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο ως αντισυνταγματική».

Είπε ακόμη ότι «εγείρεται το ζήτημα ένας πλούσιος που έχει στη διάθεση του πολλά ακίνητα και ενδεχομένως να χρωστά στο φόρο εισοδήματος τεράστια ποσά να δικαιούται να μεταβιβάζει την ακίνητη περιουσία του και ένας φτωχός συνταξιούχος που ενδεχομένως να έχει μια μικρή οφειλή να μην δικαιούται να μεταβιβάσει το δικό του ακίνητο γιατί είναι το τελευταίο».

Ανέφερε επίσης ότι τεράστια ζητήματα εγείρονται σε ό,τι αφορά τα προβλήματα που θα προκύψουν στην αγορά ακινήτων αλλά και στον τραπεζικό τομέα γιατί ενδεχομένως μια τέτοια διάταξη να θέσει σε αμφιβολία όλες τις εξασφαλίσεις που έχουν στα χέρια τους οι τράπεζες και πρόσθεσε ότι «αν γίνει δεκτή εγείρεται το ερώτημα κατά πόσον οι υποθήκες οι οποίες εξασφαλίζουν δάνεια θα έχουν τη σημερινή τους αξία».

«Αν δικαιούται πρώτα το κράτος να παίρνει τις οφειλές του σημαίνει ότι το ακίνητο θα έχει λιγότερη αξία σε ό,τι αφορά την εξασφάλιση οποιουδήποτε δανείου», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «αυτό θα καθορίζει την αξία τις οποιαδήποτε μελλοντικής υποθήκης αφού η τράπεζα θα γνωρίζει ότι ανεξαρτήτως που θα δεσμεύσει το συγκεκριμένο ακίνητο για να δώσει δάνειο υπάρχει ο κίνδυνος αυτό το ακίνητο σε μεταγενέστερο στάδιο να διατεθεί πρώτα στο κράτος για να ξοφλήσει φορολογικές οφειλές του φορολογούμενου οι οποίες θα προκύψουν και μετά τη συνομολόγηση της σύμβασης του δανείου».

Ο κ. Παπαδόπουλος είπε ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο εξαίρεσης των υποθηκών από τις πρόνοιες της νομοθεσίας, προσθέτοντας ωστόσο ότι από προκύπτει και θέμα «κατά πόσον θα πρέπει να εξαιρεθούν και τα καταχωρημένα στο Κτηματολόγιο πωλητήρια έγγραφα και οι δεσμεύσεις έναντι δικαστικών αποφάσεων».

«Μια τέτοια νομοθετική πρόνοια εγείρει πάρα πολλά ζητήματα κατά πόσον θα νομοθετήσει η Βουλή και θα επηρεάσει συμβατικές υποχρεώσεις», επισήμανε ο κ. Παπαδόπουλος.

Μιλώντας ενώπιον της Επιτροπής, ο Διευθυντής του ΤΕΠ Γιώργος Πούφος είπε ότι «δυστυχώς τα νούμερα είναι καταπέλτης και γενικά η όλη ιστορία πίσω από οφειλέτες προς το δημόσιο οι οποίοι είναι χωρίς περιουσία και οι οποίοι ετεροχρονισμένα ενεργούν με μεγαλύτερες ταχύτητες από ό,τι είναι οι ταχύτητες του κράτους σε σχέση με την είσπραξη και την περιουσία και την διακίνηση της μας αναγκάζουν να πούμε ότι πρέπει να δοθεί μια λύση γιατί δεν μπορεί να συνεχίσει».

«Έχουμε τεράστια ποσά τα οποία οφείλουν εταιρείες οι οποίες αποξενώνουν τα ακίνητα τους και ‘κρεμάζουν’ το δημόσιο σε σχέση με οφειλές», σημείωσε.

Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Γιάννος Λαμάρης είπε ότι «πακέτο μέτρων κατά της φοροδιαφυγής κατατέθηκαν πριν μερικά χρόνια και πέντε από αυτά η πλειοψηφία της Βουλής δεν τα προώθησε ή τα καταψήφισε», προσθέτοντας ότι «τότε εκείνη η πλειοψηφία ονομαζόταν κυβερνώσα Βουλή και σήμερα αυτά τα μέτρα έρχονται να ενισχύσουν το ΤΕΠ για να πατάξει την φοροδιαφυγή και την φοροαποφυγή».

Ανέφερε ότι «αυτά τα μέτρα επιτέλους, αν υιοθετηθούν θα συμβάλουν κατά μεγάλος μέρος στην πάταξη της φοροδιαφυγής»

Ο βουλευτής του ΚΣ ΕΔΕΚ Νίκος Νικολαϊδης είπε ότι η ΕΔΕΚ «χωρίς να διαφωνεί με την αρχή για ενίσχυση της φοροεισπρακτικής ικανότητας του κράτους, επισημαίνει την ανάγκη τα νομοσχέδια που έρχονται στη βάση κάποιων μνημονιακών δεσμεύσεων να αξιολογούνται και να ζυγίζονται συνολικότερα».

Ο κ. Νικολαϊδής είπε ότι «το κάθε νομοσχέδιο θα πρέπει να κρίνεται γενικότερα αν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και κυρίως αν βοηθά τους πολίτες σε αυτή την δύσκολη συγκυρία που περνά ο τόπος», προσθέτοντας ότι το νομοσχέδιο θα συζητηθεί ξανά για να διευκρινιστούν όλα αυτά τα ζητήματα.

Ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Περιβαλλοντιστών Γιώργος Περδίκης είπε ότι οι Οικολόγοι είναι υπέρ της προσπάθειας που γίνεται για ανάπτυξη μιας φορολογικής πειθαρχίας, ιδιαίτερα στους τομείς που υπάρχει μεγάλη κερδοφορία, εκφράζοντας παράλληλα την ανάγκη «να δοθούν όλα τα φορολογικά εργαλεία στο ΤΕΠ για να υπάρξει ορθολογιστική αντιμετώπιση των φορολογικών διαρροών και να είναι στοχευμένη».

«Να κατευθύνεται σε αυτούς που κερδοσκοπούν, έχουν κερδοφορία και να μην καταπιέζει τελικά τους μισθωτούς και τους μικρομεσαίους όπως συμβαίνει σήμερα», ανέφερε, προσθέτοντας ότι το Κίνημα «έχει ζητήσει την φορολογική μεταρρύθμιση και την τροποποίηση του νόμου για τον φόρο εισοδήματος ώστε να δημιουργηθεί ακόμη μια βαθμίδα με πιο υψηλό συντελεστή φορολόγησης μεταξύ 35-40% που να αφορά τους εκατομμυριούχους».

Ανέφερε ότι εκκρεμεί για δύο χρόνια ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών ο φόρος εκατομμυριούχου και ότι ζήτησε σήμερα από την Επιτροπή να επαναφέρει το νομοσχέδιο που αφορά την ευθύνη των διευθυντών των εταιρειών.

Ο κ. Περδίκης είπε ακόμη ότι ζήτησε από τον Διευθυντή του ΤΕΠ «να δώσει στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου που έχει διεξάγει – όσο του επέτρεψε η αδυναμία της Βουλής να αντιληφθεί τη σημασία αυτού του θέματος – σε εκείνες τις ταυτότητες φυσικών και νομικών προσώπων που 15 ημέρες πριν από το ‘κούρεμα’ εξήγαγαν μεγάλα ποσά από τις Τράπεζες Κύπρου και Λαϊκή».

«Είναι το γνωστό θέμα που επανήλθε στη δημοσιότητα μετά την αποκάλυψη που αφορούσε το εκλογικό επιτελείο Γιώργου Λιλλήκα και επαναφέρει το ζήτημα της φορολόγησης αυτών των ποσών», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «φαίνεται πως αυτά τα ποσά σε πολλές περιπτώσεις αφορούν φυσικά και νομικά πρόσωπα που δεν έχουν καν φορολογικό φάκελο και εξήγαγαν και μετακίνησαν πολλές δεκάδες ευρώ ακόμη και εκατομμύρια».

Ο κ. Πούφος, σύμφωνα με τον κ. Περδίκη, έχει υποχρέωση να δώσει στη δημοσιότητα αυτά τα στοιχεία και να ενημερώσει ποιοι και γιατί κατάφεραν να διαφύγουν της λαβίδας του φόρου, αν υπάρχουν τέτοια στοιχεία».

Ανέφερε ότι μετά από ελλιπή απάντηση που πήρε από τον κ. Πούφο επιμένει και για το θέμα «των περίφημων μπόνους να υπάρξει πλήρης φορολογικός έλεγχος».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Βγενόπουλος για Χαραλαμπίδου: Πόσο πιο προκατειλημμένη μπορεί να γίνει;

Στα βαθιά οι επαφές με Τρόικα – Ξεχωριστές επαφές με Χάρη Γεωργιάδη και Πανίκο Δημητριάδη…

Γεωργιάδης: Ανάγκη για τον τόπο μας η εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών



   Διαδώστε αυτό το άρθρο