What's hot? ENI· ΕΡΝΕΣΤΟ ΛΕΩΝΙΔΟΥ· ΦΛΟΡΙΝΤΑ· SAIPEM 12000·

INFO

Ο ρόλος της ινσουλίνης στην παχυσαρκία

Μέγεθος κειμένου
Τελευταία ενημέρωση: 31.12.2014 | 14:07
Πρώτη δημοσίευση: 31.12.2014 | 11:15

Όλοι έχουμε ακούσει και έχουμε διαβάσει για την ορμόνη ινσουλίνη αλλά λίγοι ξέρουμε ότι η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που παίζει σημαντικό ρόλο στην παχυσαρκία. Ας δούμε όμως καλύτερα, τι είναι ινσουλίνη;

Ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που παράγεται από το πάγκρεας όταν αυξάνεται το σάκχαρο του αίματος. Όταν δηλαδή ένα άτομο φάει κάτι γλυκό ή υδατάνθρακες (μακαρόνια, πατάτες, ρύζι, ψωμί) τότε αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα και αυτό προκαλεί την έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας.

Η ινσουλίνη είναι μια αποθηκευτική ορμόνη. Τι κάνει δηλαδή; Η ινσουλίνη όπως είπαμε αυξάνεται μετά από ένα γεύμα με υδατάνθρακες. Η αύξηση της ινσουλίνης προκαλεί τη μείωση του σακχάρου του αίματος, διότι το επιπλέον σάκχαρο μεταφέρεται με τη βοήθεια της ινσουλίνης μέσα στα κύτταρα, όπου μετατρέπεται σε λίπος. Πιο συγκεκριμένα, η δουλεία της ινσουλίνης είναι να παίρνει την περισσευούμενη γλυκόζη από τους διατροφικούς υδατάνθρακες, τα περισσευούμενα αμινοξέα από τις πρωτεΐνες κα να τα αποθηκεύει μέσα στους λιπώδεις ιστούς ως λίπος.

Είναι επίσης βοηθητικό να σκέφτεστε την ινσουλίνη ως ορμόνη κλειδώματος: όχι μόνο αποθηκεύει λίπος στους λιπώδεις ιστούς, αλλά και κλειδώνει αυτό το αποθηκευμένο λίπος, ώστε να μη μπορεί να απελευθερωθεί. Με αυτόν τον τρόπο τα γλυκά και οι υδατάνθρακες προσθέτουν βάρος. Επιπλέον, η ινσουλίνη αναστέλλει τη διάσπαση του λίπους. Άρα αν ένα άτομο τρώει συνεχώς τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες αυξάνεται η παραγωγή ινσουλίνης και επομένως προσθέτει βάρος.

Οι τροφές που προκαλούν πολύ μεγάλη έκκριση ινσουλίνης είναι: Όλες οι τροφές που έχουν άμεσα και εύκολα διαθέσιμα σάκχαρα, όπως η ζάχαρη, τα γλυκά, η σοκολάτα, τα αναψυκτικά, το μέλι, τα φρούτα, τα δημητριακά πρωινού το λευκό ψωμί, τα μακαρόνια, το ρύζι και γενικά όλα τα αμυλώδη τρόφιμα. Αυτές οι τροφές ενισχύουν την αύξηση του βάρους. Ο οργανισμός μας έχει ελάχιστη ανάγκη από αυτές της τροφές.

Οι τροφές που προκαλούν μέτρια έκκριση ινσουλίνης: Οι υδατάνθρακες με αλυσίδες σακχάρων που απαιτείται ενζυματική πεπτική διαδικασία προκειμένου να απελευθερωθούν τα σάκχαρα. Τέτοιες τροφές είναι τα ακατέργαστα άλευρα όπως το μαύρο ψωμί, δημητριακά ολικής αλέσεως

Οι τροφές που προκαλούν μικρότερη έως και ελάχιστη έκκριση ινσουλίνης: Οι πρωτεϊνούχες τροφές, όπως το κρέας, το κοτόπουλο, το αυγό , τα ψάρια, τα λαχανικά.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι και τα φρούτα βοηθάνε σε μεγάλο βαθμό την αύξηση της ινσουλίνης μιας και τα φρούτα έχουνε υδατάνθρακες εάν όμως συνδυάσουμε ένα φρούτο με γιαούρτι ή γάλα ή τυρί τότε υπάρχει μια ισορροπία και τα επίπεδα της ινσουλίνης δεν ανεβαίνουν απότομα.

Πως μπορούμε να μειώσουμε όμως την ινσουλίνη για να μας βοηθήσει να χάσουμε τα περιττά μας κιλά;
• Με την άσκηση. Η άσκηση προκαλεί την κατανάλωση των προσλαμβανόμενων σακχάρων της τροφής άμεσα, χωρίς να χρειάζεται η παρέμβαση της ινσουλίνης. Έτσι ένα άτομο που ασκείται μειώνει άμεσα τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος χωρίς να αυξάνεται η παραγωγή ινσουλίνης. Έτσι η συστηματική αερόβιος άσκηση μειώνει την έκκριση ινσουλίνης από τον οργανισμό και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για απώλεια βάρους.
• Αφαιρώντας από την διατροφή μας τις τροφές που προκαλούν αυξημένη έκκριση ινσουλίνης.
• Με σωστό συνδυασμό τροφών
• Ισορροπία σε κάθε γεύμα μας μεταξύ πρωτεΐνης και υδατάνθρακα.
• Μικρά και συχνά γεύματα
• 2 κύρια γεύματα
• Δεν παραλείπουμε ποτέ το πρωινό.
• Πίνουμε 30 λεπτά πριν από κάθε γεύμα ένα ποτήρι νερό.

Και τέλος θα πρέπει να βάλουμε στην διατροφή μας το ιχθυέλαιο (ω-3 λιπαρά οξέα).

Συμπερασματικά, η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που σχετίζεται με την παχυσαρκία και ο καλύτερος τρόπος για να ελέγχουμε την έκκριση της είναι η διατροφή μας, για αυτό προσέχουμε τι τρώμε και έχουμε μια ισορροπία στα γεύματα μας (πρωτεΐνη – υδατάνθρακας – λίπος), όταν υπάρχει ισορροπία αυτών των μακροθρεπτικών συστατικών τότε έχουμε ορμονική ισορροπία.

Όταν έχουμε ορμονική ισορροπία έχουμε αυτομάτως και καλή υγεία.

Κουκιάδακη Αναστασία

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Σύμβουλος Διατροφικής Ζώνης


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Μα γιατί παχαίνουμε;

Το ελιξίριο της νεότητας βρίσκεται στο πιάτο μας!

Τρώμε σωστά, χάνουμε κιλά – Μικρές συμβουλές για μετά το καλοκαίρι!




   Διαδώστε αυτό το άρθρο



Σχετικά άρθρα

  1. Τσακώσαμε την Χριστιάνα Αριστοτέλους να κάνει παρασπονδίες... [vid]
  2. Συμπληρώματα καύσης λίπους: Ποια έχουν αποτέλεσμα και τι να προσέχετε – Επιστημονικές αποδείξεις
  3. Τι είναι η δίαιτα DASH που αναδείχτηκε κορυφαία (και) για το 2017
  4. Αδυνάτισμα μετά τις γιορτές: Οι δίαιτες-απάτη που όλοι πρέπει να γνωρίζουν
  5. Μεταβολισμός και αδυνάτισμα: Πώς να αυξήσετε τον ρυθμό που καίτε θερμίδες
  6. Τι ανακάλυψαν για την κανέλα και το αδυνάτισμα…