What's hot? ΚΥΠΡΙΑΚΟ· ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ· ΦΑΙΔΩΝΟΣ· ΛΟΥΗΣ ΠΑΤΣΑΛΙΔΗΣ·

INFO

13.04.2017 | 13:20
Τελευταία ενημέρωση: 13.04.2017 | 14:52

Νέα αρνητική διάκριση για την Κύπρο στα τροχαία δυστυχήματα

Μέγεθος κειμένου

Επιλογή κατηγορίας

Τη 2η χειρότερη θέση, μαζί με το Λουξεμβούργο, με ποσοστό 41% σε σύγκριση με το μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 30%, κατέχει η Κύπρος στις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις στις οποίες εμπλέκεται μόνο ένα όχημα.

Αυτό καταγράφει η 32η έκθεση (PIN Flash Report 32), που παρουσιάζει τα δεδομένα στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και στην Ελβετία, το Ισραήλ, τη Νορβηγία και τη Σερβία, σχετικά με τις οδικές συγκρούσεις με την εμπλοκή ενός μόνο μηχανοκινήτου οχήματος ( single vehicle collisions, SVC’s) που δημοσίευσε την Τετάρτη το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) στα πλαίσια του προγράμματος Road Safety PIN (Performance Index).

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γιώργου Μορφάκη, Εκπροσώπου της Κύπρου στο πρόγραμμα Road Safety PIΝ, την οποία αναμετέδωσε το ΓΤΠ, τέτοιες συγκρούσεις μπορεί να αφορούν οχήματα που φεύγουν από το δρόμο και συγκρούονται με αντικείμενα στην άκρη του δρόμου, συγκρούσεις οχημάτων με ζώα ή εμπόδια στο δρόμο, ανατροπές οχημάτων κ.ά.

Σύμφωνα με την έκθεση, το 1/3 των οδικών θανάτων στην ΕΕ οφείλεται σε τέτοιες συγκρούσεις, ενώ αυτές αποτελούν το αρκετά μικρότερο ποσοστό του 1/5 του συνόλου.

Επίσης η πρόοδος στη μείωση των οδικών θανάτων σε τέτοιες συγκρούσεις, που καταγράφηκε στην ΕΕ τη δεκαετία 2005-2014, ήταν μικρότερη, με 40%, από τη γενική μείωση στους οδικούς θανάτους που ανήλθε στο 44%. Ήταν επίσης μικρότερη από τη μείωση στους οδικούς θανάτους σε συγκρούσεις με περισσότερα μηχανοκίνητα οχήματα, που ανήλθε στο 45%.

Η Κύπρος κατέγραψε τη μεγαλύτερη αρνητική διαφορά στη μείωση των οδικών θανάτων σε “SVC’s”, από τη μείωση σε οδικές συγκρούσεις με περισσότερα οχήματα. Επίσης αρνητική είναι η θέση της Κύπρου, σε σχέση με τις πλείστες άλλες ευρωπαϊκές χώρες, στο ποσοστό των οδικών θανάτων σε συγκρούσεις SVC’s επί του πληθυσμού, αλλά και στο ποσοστό των θανάτων αυτών στο σύνολο των οδικών θανάτων. Η Κύπρος κατέχει τη 2η χειρότερη θέση, μαζί με το Λουξεμβούργο, με ποσοστό 41% των θανάτων SVC’s, σε σύγκριση με το μέσο όρο της ΕΕ, που είναι 30%.

Σχετικά με την κατηγορία των δρόμων όπου συμβαίνουν οι περισσότερες συγκρούσεις, η Κύπρος παρουσιάζει παρόμοια δεδομένα με τις πλείστες άλλες χώρες στο πρόγραμμα ΡΙΝ, όπου οι πλειονότητα των συγκρούσεων αυτών συμβαίνει στους επαρχιακούς δρόμους.

Η Κύπρος, όμως, κατέχει το 2ο μεγαλύτερο ποσοστό μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών στους θανάτους σε συγκρούσεις SVC’s, που ανέρχεται στο 30%. Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θλιβερή θέση με ποσοστό 35%. Ο εκπρόσωπος της Ελλάδας στο πρόγραμμα ΡΙΝ, με δήλωση του στην έκθεση, εκτιμά πως “μια βελτίωση στα ποσοστά χρήσης κράνους στην Ελλάδα, θα έσωζε μέχρι και 200 ζωές κάθε χρόνο.”

«Δεδομένων των χαμηλών ποσοστών χρήσης κράνους και στην Κύπρο, πιστεύω πως η εκτίμηση του Ελλαδίτη εκπροσώπου ισχύει και για την Κύπρο» σημειώνει ο Γιώργος Μορφάκης.

Τα στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν πως, κατά μέσο όρο, οι νεαροί οδηγοί ηλικίας 18-24 ετών διατρέχουν διπλάσιο κίνδυνο θανάτου σε σύγκρουση SVC, από τους μεγαλύτερους οδηγούς ηλικίας 25-49 ετών.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι κύριοι παράγοντες που ενέχονται στις οδικές συγκρούσεις και στους οδικούς θανάτους με μόνο ένα μηχανοκίνητο όχημα, είτε αυτοτελώς, είτε σε συνδυασμό, είναι οι ακόλουθοι:
Ταχύτητα
Αλκοόλ ή ναρκωτικά
Κόπωση/ υπνηλία
Απόσπαση προσοχής
Νεαρή ηλικία και απειρία οδηγού
Κίνδυνοι/ εμπόδια στις άκρες του δρόμου
Ατέλειες στα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του δρόμου και στην ορατότητα
Καιρικές συνθήκες ( βροχή, παγετός, χιόνι, ομίχλη)
Τεχνική αποτυχία του οχήματος
Μη χρήση ζώνης ασφάλειας

Σημειώνεται ακόμη πως στις πλείστες ευρωπαϊκές χώρες, η μη χρήση κράνους δεν είναι ιδιαίτερα διαδομένη, όπως , είναι ακόμα στην Κύπρο, την Ελλάδα και άλλες μεσογειακές χώρες.

Το ETSC προβαίνει καταληκτικά σε σειρά συστάσεων προς την ΕΕ και τα κράτη μέλη, οι πιο σημαντικές από τις οποίες έχουν να κάνουν σε ό,τι αφορά τα κράτη μέλη με την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2008/96 για την Διαχείριση Ασφάλειας των Οδικών Υποδομών, σε όλες τις κατηγορίες δρόμων, την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειας ολόκληρου του οδικού δικτύου, με την εφαρμογή της λογικής των “αυτεξήγητων (self-explaining)” και “αυτο-αστυνομευόμενων (self-enforcing)” δρόμων, καθώς και ερείσματα ( άκρες) των δρόμων που ”συγχωρούν” τα λάθη, την αφαίρεση όλων των εμποδίων από τις άκρες των επαρχιακών δρόμων και των αυτοκινητοδρόμων και, όπου τα εμπόδια δεν μπορούν να αφαιρεθούν, εγκατάσταση αποτελεσματικών στηθαίων ασφάλειας, την εγκατάσταση στηθαίων ασφάλειας κατάλληλων για μοτοσικλετιστές, σε τμήματα δρόμων με ιδιαίτερους κινδύνους για μοτοσικλετιστές, τη διενέργεια μελετών σε βάθος, αντιπροσωπευτικού δείγματος σοβαρών και θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, περιλαμβανομένων και συγκρούσεων SVC.

Επίσης την εφαρμογή βέλτιστων πρακτικών στην αστυνόμευση για την ταχύτητα, τη χρήση ζώνης και κράνους, το αλκοόλ και την απόσπαση προσοχής, την εφαρμογή συστημάτων σταδιακής απόκτησης άδειας οδήγησης, που να αντιμετωπίζουν τους σοβαρούς κινδύνους για τους νεαρούς οδηγούς, με την παροχή της δυνατότητας απόκτησης εμπειρίας σε συνθήκες περιορισμένων κινδύνων, πριν την απόκτηση πλήρους άδειας οδήγησης.

Οι συστάσεις προς την ΕΕ αφορούν υποστήριξη των κρατών μελών στη συλλογή εναρμονισμένων στοιχείων από “σε βάθος” μελέτες σοβαρών και θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, περιλαμβανομένων SVC’s., στα πλαίσια της αναθεώρησης του Κανονισμού 2009/661, αναφορικά με την Έγκριση Τύπου για τη Γενική Ασφάλεια των Μηχανοκινήτων Οχημάτων, υιοθέτηση νομοθεσίας για την εφαρμογή σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα συστήματος Ευφυούς Ρύθμισης Ταχύτητας (“ISA”), με δυνατότητα παράκαμψης του, συστήματος αυτόματου επείγοντος φρεναρίσματος και εγκατάστασης εξελιγμένων συστημάτων υπενθύμισης για τη χρήση ζώνης ασφάλειας (“seat belt reminders”), για όλα τα καθίσματα, εισαγωγή κοινών ευρωπαϊκών προτύπων για την εγκατάσταση συστημάτων εμπλοκής της οδήγησης από οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ (“alcohol interlocks”), για εύκολη εγκατάσταση με την εφαρμογή κοινής διεπαφής ( “vehicle interface”).

Επίσης τη θέσπιση υποχρέωσης για την εγκατάσταση συστήματος καταγραφής γεγονότων σε όλα τα νέα οχήματα και υποχρέωσης της παραχώρησης των στοιχείων για την μελέτη οδικών συγκρούσεων, την αναβάθμιση των δοκιμαστικών συγκρούσεων (“crash tests”) για την έγκριση τύπου, για να συνάδουν περισσότερο με τις απαιτήσεις των δοκιμαστικών συγκρούσεων του προγράμματος Euro NCAP.

Τέλος στα πλαίσια της αναθεώρησης της Οδηγίας 2008/96 για την Διαχείριση Ασφάλειας των Οδικών Υποδομών, επέκταση της εφαρμογής των εργαλείων της Οδηγίας, σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους, καθώς και στους επαρχιακούς και αστικούς δρόμους και καθορισμό κατευθυντηρίων γραμμών για την τοποθέτηση και συντήρηση της σήμανσης στο οδόστρωμα, και αποτελεσματικών στηθαίων ασφάλειας καθώς και για τον καθορισμό επαρκούς πλάτους λωρίδας χωρίς εμπόδια, στις άκρες των δρόμων.

   Διαδώστε αυτό το άρθρο

 


Σχετικά άρθρα

  1. Λευκωσία: Οδηγοί ΠΡΟΣΟΧΗ! Κυκλοφοριακή ρύθμιση στη διασταύρωση Ιωσήφ Χ΄Ιωσήφ - Αθαλάσσης - Ακροπόλεως μετά από τροχαίο
  2. Αποκαλυπτικό πόρισμα και νέο βίντεο ντοκουμέντο για το τετραπλό θανατηφόρο με τον γιο του ιδιοκτήτη των Jumbo
  3. Δε σταματούν με τίποτα στην Λεμεσό! Νέα διπλή βομβιστική επίθεση τα ξημερώματα
  4. Καταδίωξη 19χρονου στην Πάφο – Έβαλε φωτιά σε αυτοκίνητο φαρμακοποιού
  5. Είπαν το τελευταίο αντίο στους δύο άτυχους σμηνίτες της Π.Α. - Οδύνη στις κηδείες τους [pics, vid]
  6. Θρήνος για τον Αλέξανδρο Τσότσο που «έσβησε» στην άσφαλτο