What's hot? ΕΪΝΤΕ· ΚΥΠΡΙΑΚΟ· ΕΡΝΤΟΓΑΝ· ΜΠΟΡΙΣ ΤΖΟΝΣΟΝ·

INFO

06.12.2012 | 11:10
Τελευταία ενημέρωση: 06.12.2012 | 11:19

Εκλογή του από τον Πρώτο γύρο των Προεδρικών βλέπει ο Νίκος Αναστασιάδης- Όραμα του ένα σύγχρονο μοντέλο κράτους.

Μέγεθος κειμένου

Επιλογή κατηγορίας


Με όραμα ένα σύγχρονο, λειτουργικό και αποτελεσματικό μοντέλο κράτους, στο οποίο θα εισάξει ριζοσπαστικές αλλαγές, κατέρχεται στις προεδρικές εκλογές του Φεβρουαρίου ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Νίκος Αναστασιάδης, υποσχόμενος να ενεργήσει τάχιστα και αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Με όραμα ένα σύγχρονο, λειτουργικό και αποτελεσματικό μοντέλο κράτους, στο οποίο θα εισάξει ριζοσπαστικές αλλαγές, κατέρχεται στις προεδρικές εκλογές του Φεβρουαρίου ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Νίκος Αναστασιάδης, υποσχόμενος να ενεργήσει τάχιστα και αποφασιστικά προς αυτή την κατεύθυνση.

Σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ, ο κ. Αναστασιάδης δεν θεωρεί αδύνατη την εκλογή του στον πρώτο γύρο των εκλογών, τάσσεται υπέρ της αναπροσαρμογής της εξωτερικής πολιτικής της Κύπρου, επιδιώκει ένα κράτος φιλικό προς την επιχειρηματικότητα, υπόσχεται να υλοποιήσει το Μνημόνιο, χωρίς ωστόσο να επιτρέψει να οδηγηθούμε σε ένα δεύτερο μνημόνιο, ενώ παράλληλα θα στοχεύσει σε διαφοροποίηση κάποιων μέτρων του Μνημονίου με αξιόπιστες αντιπροτάσεις και μέσω συλλογικής διαχείρισης του Κυπριακού θα ετοιμάσει ένα συνολικό πλαίσιο προτάσεων για προώθηση της λύσης, αποσύροντας προτάσεις που θεωρούνται απαράδεκτες.

Ακολουθεί το ολοκληρωμένο κείμενο της συνέντευξης.

Ερ. Πώς σχολιάζετε το διάγγελμα του Προέδρου της Δημοκρατίας, ιδιαίτερα την έκκλησή του για ενότητα καθώς και την κριτική εναντίον και της αντιπολίτευσης;

Απ. Η έκκληση για ενότητα που είναι ένα εύηχο σύνθημα, κτίζεται όταν και η συμπεριφορά εκείνου που καλεί πείθει ότι ενδιαφέρεται πραγματικά για την ενότητα. Όταν αποδίδεις δικές σου ευθύνες σε όλους τους άλλους χωρίς να αποδέχεσαι και τα δικά σου σφάλματα, έχω την εντύπωση ότι σε γενικές γραμμές είναι μία έκκληση κενή περιεχομένου.

Θα συνεχίσομε να πολιτευόμαστε με το ίδιο αίσθημα ευθύνης, γιατί αυτό που έχει σημασία δεν είναι αν θα διασωθεί η φήμη του κ. Χριστόφια, είναι αν θα διασωθεί ο τόπος. Και περιθώρια δεν υπάρχουν ούτε για λαϊκισμούς, ούτε για τις εύκολες απαντήσεις.

Εκείνο που παρέλειψε να πράξει ο Πρόεδρος Χριστόφιας στο διάγγελμα ήταν οι ακριβείς αριθμοί που χρειάζεται το κράτος μέχρι το 2016, που δεν είναι βεβαίως 1,5 εκατομμύρια για την αναχρηματοδότηση των τοκοχρεολυσίων που οφείλομε, είναι περίπου 9 δις αν συμπεριληφθεί και το ρωσικό δάνεια, διαφορετικά είναι 7,5 εκ.

Ερ. Στην προσπάθεια ανόρθωσης της οικονομίας, προτείνετε ανάπτυξη, προσέκλυση ξένων επενδύσεων, μέτρα για περιορισμό της ανεργίας. Πώς θα ενεργήσετε ώστε να διασφαλίσετε ότι αυτοί οι στόχοι σας θα υλοποιηθούν;

Απ. Πάνω από όλα είναι να δημιουργήσουμε ένα κράτος φιλικό προς την επιχειρηματικότητα, μια σημαντική βελτίωση της λειτουργικότητας του κράτους, πάταξη της γραφειοκρατίας μέσα από την εναλλαξιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων και τη συνένωση των υπηρεσιών οι οποίες αλληλοεπικαλύπτοναι σήμερα και δημιουργούν μια βραδύτητα και ανάσχεση στην εξέταση έργων ανάπτυξης. Είναι αδιανόητο μια αίτηση για έργα ανάπτυξης να παίρνει έξι ολόκληρα χρόνια.

Σκοπεύομε να δημιουργήσομε τη μονοθυριδική υπηρεσία, one stop shop, όπου μεγάλες επενδύσεις θα εγκρίνονται το ελάχιστον από τρεις μέχρι έξι μήνες, να καθιερώσουμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, να δοθούν κίνητρα σε Κύπριους και ξένους επενδυτές, φορολογικά, διοικητικά, πολεοδομικά. Να γίνει ανακατανομή του προϋπολογισμού κατά τρόπο που το 1% του κρατικού προϋπολογισμού, που ανέρχεται περίπου σε 100 εκ., να διατίθεται σε προγράμματα νεανικής επιχειρηματικότητας.

Να διαφοροποιηθεί ο ρόλος που διαδραματίζει το Γραφείο Προγραμματισμού, μετατρέποντάς το σε Γραφείο Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, για παρακολούθηση των διαφόρων ευρωπαϊκών προγραμμάτων και των ταμείων στήριξης ώστε να επιτυγχάνομε τη μέγιστη απορρόφηση των κονδυλίων που δικαιούμαστε. Επίσης εισηγούμαστε την αξιοποίηση της κρατικής περιουσίας με διαφανείς διαδικασίες, μεικτές αναπτύξεις κράτους-ιδιωτών, και άλλα πολλά μέτρα.

Ερ. Υπάρχει ένα Μνημόνιο. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο Χριστόφια η Κυβέρνηση έχει επιτύχει στόχους που έθεσε σε ό,τι αφορά την ΑΤΑ, το Συνεργατισμό, το φυσικό αέριο, τους ημικρατικούς, κλπ. Σε περίπτωση εκλογής σας, δεσμεύεστε να τα εφαρμόσετε, έχετε άλλη επιλογή;

Απ. Ανεξάρτητα από το ποιος διαπραγματεύτηκε τη δανειακή σύμβαση, εκείνο που έχει σημασία είναι την επομένη το κράτος να παραμείνει αξιόπιστο απέναντι στους δανειστές. Κάποια εκ των μέτρων που θεωρούνται ανασταλτικά της ανάπτυξης ή που επηρεάζουν εξουθενωτικά κοινωνικές ομάδες, θα πρέπει να ξαναμελετηθούν με την έννοια ότι θα πρέπει να υπάρξουν αντιπροτάσεις αξιόπιστες προς την τρόικα έτσι ώστε να επιδιώξουμε διαφοροποίηση κάποιων μέτρων που έχω αναφέρει και που φαίνεται να είναι οδυνηρά.

Παράλληλα μέσα από την αξιόπιστη υλοποίηση να μην επιτρέψουμε ή να μην οδηγηθούμε σε ένα δεύτερο μνημόνιο, ενώ την ίδια ώρα να καταστεί σαφές ότι δεν θα δεχθούμε τις όποιες άλλες αποκοπές από τα ωφελήματα και τη μισθοδοσία των εργαζομένων.

Ερ. Πιστεύετε ότι θα υπάρχει περιθώριο για διαφοροποίηση κάποιων προνοιών;

Απ. Δεν θα είναι εύκολο, αλλά επαναλαμβάνω, εάν οι αντιπροτάσεις είναι εξίσου αξιόπιστες ως προς τα οφέλη που μπορεί να αποφέρουν, πιστεύω μπορεί να επανεξεταστούν. Δεν θα είναι εύκολη και η μεγάλη προσπάθεια τα 4,5 δις εκ. που αποτελούν ζημιές των τραπεζών να χρηματοδοτηθούν απευθείας από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης. Δεν θέλω να δίδω φρούδες ελπίδες, αλλά να δηλώσω την αποφασιστικότητά μας να επιδιώξουμε μέσα από τις σχέσεις που έχομε αναπτύξει με ηγέτες κρατών της ΕΕ και τη βοήθεια του ΕΛΚ ώστε να επιτύχομε στους στόχους που θέτουμε, όσο δύσκολοι και εάν είναι.

Ερ. Οι πλείστες δημοσκοπήσεις σας δίδουν καθαρό προβάδισμα. Θα είναι εκλογές ενός γύρου;

Απ. Αν εργαστούμε σκληρά, πιστεύω ότι δεν είναι ανέφικτη η εκλογή από τον πρώτο γύρο. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα όπως αποτυπώνονται στις δημοσκοπήσεις και με τη βοήθεια των εκλογολόγων, φαίνεται ότι με την αναγωγή, το πραγματικό ποσοστό υπερβαίνει το 48%. Συνεπώς η μικρή διαφορά μέχρι το 50% μπορεί ανέτως να καλυφθεί με μια αναμενόμενη συσπείρωση που θα έχει το ΔΗΚΟ, αλλά και οι εισροές ψηφοφόρων είτε από άλλες πολιτικές δυνάμεις είτε από ανέντακτους πολίτες.

Ερ. Σας έχουν επικρίνει τόσο για τη συνεργασία σας με το ΔΗΚΟ όσο και για τις θέσεις στο Κυπριακό, κατηγορώντας σας για μεταλλάξεις. Πώς απαντάτε;

Απ. Η ουσία παραμένει μια – κάθε σύγχρονος πολιτικός θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα δεδομένα της εποχής που καλείται να διαχειριστεί και αλίμονο αν δεν μπορούσε να αναπροσαρμόσει πολιτικές. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι οι συνθήκες του ΄60 είναι οι ίδιες με σήμερα, ή του `74 ή του 2004, κλπ. Η προσαρμογή του κάθε πολιτικού στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται υποβάλλει σε ένα σύγχρονο πολιτικό να αναπροσαρμόζει την πολιτική του προκειμένου να επιτύχει τους στόχους που θέλει.

Όσον αφορά το Κυπριακό, έχω την εντύπωση ότι όσοι παραμένουν προσκολλημένοι στο παρελθόν νομίζοντας ότι θα αντλήσουν οφέλη, το μόνο που αποδεικνύουν είναι ότι δεν έχουν επιχειρήματα για το παρόν και δεν μπορούν να διαχειριστούν το μέλλον.

Ερ. Στις θέσεις αναφέρεστε σε Κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας, διορισμό διαπραγματευτή, κλπ. Πώς θα διαφοροποιήσουν την κατάσταση και πώς θα προωθήσετε την επανέναρξη των συνομιλιών;

Απ. Όταν μιλούμε για συλλογική διαχείριση του Κυπριακού, εννοούμε την αναβάθμιση του ρόλου του Εθνικού Συμβουλίου. Στις προτάσεις μας προνοείται η λειτουργία συμβουλίου αρχηγών, θα υπάρχουν υποεπιτροπές που θα ενισχύονται με συνταγματολόγους, διεθνολόγους, οικονομολόγους ώστε να μπορέσομε σε σύντομο χρόνο να ετοιμάσομε ένα συνολικό πλαίσιο προτάσεων, που χωρίς να παραγνωρίζει τα δικαιώματα των Τ/κ, να ικανοποιεί και τις αξιώσεις και τα δικαιώματα των Ε/κ. Στο ίδιο πλαίσιο προτάσεων δεν θα περιλαμβάνονται, δηλαδή θα αποσύρονται οι όποιες προτάσεις έχουν κατατεθεί και θεωρούνται από τη συντριπτική πλειοψηφία είτε των πολιτικών δυνάμεων είτε του λαού ως απαράδεκτες. Η νέα διαδικασία δεν μπορεί να αντιγράφει τη μέχρι σήμερα πτωχεύσασα μορφή του διαλόγου που προνοούσε ή που έδιδε την εικόνα ότι η διαφορά είναι μεταξύ των δύο κοινοτήτων και όχι της Τουρκίας. Πέραν αυτού, απαιτείται η ενεργός εμπλοκή της ΕΕ.

Ένα άλλο στοιχείο σε σχέση με την πορεία του Κυπριακού – πέραν της ανόρθωσης της οικονομίας – είναι ένα πλέγμα συμμαχιών που θα πρέπει να επιδιώξουμε από χώρες που μπορεί να ασκήσουν επιρροή πάνω στην Τουρκία, αλλά και η ουσιαστική συμμετοχή μας σε όλους τους πυλώνες της ΕΕ, του Συνεταιρισμού για την Ειρήνη μη εξαιρουμένου. Χρειάζεται ανασχεδιασμός, αλλά και αναπροσαρμογή της εξωτερικής μας πολιτικής.

Ερ. Κάποιος μπορεί να διερωτηθεί γιατί ο ΔΗΣΥ δεν τα έπραξε αυτά τη δεκαετία της δικής του διακυβέρνησης;

Απ. Το Εθνικό Συμβούλιο τότε λειτουργούσε πιο αποτελεσματικά, παρά ταύτα διαπιστώθηκαν αδυναμίες, και αν διαπιστώνεις αδυναμίας πρέπει να τις βελτιώσεις. Μέσα από την εμπειρία όλων των χρόνων που είμαι στην πολιτική είμαι και σε θέση, μέσα από την αυτοκριτική, να διαπιστώσω σφάλματα που έγιναν είτε από εμάς είτε από τις επόμενες Κυβερνήσεις κατά τρόπο που βελτιούμενα τα συστήματα να μπορούν αποδώσουν το αναμενόμενο.

Ερ. Ο τομέας της ενέργειας προσφέρει τεράστια προοπτική. Πώς προτίθεστε να ενεργήσετε για να υλοποιήσετε τους στόχους που θέσατε;

Απ. Η πολιτική διαχείρισης του φυσικού αερίου δεν χωρεί λαϊκισμό και κουβέντες απλά για να χαϊδεύομε τα αυτιά του κόσμου. Χρειάζεται επιστημοσύνη, σωστές δομές, διαφάνεια και ιδιαίτερα στρατηγικές συμμαχίες που θα μας επιτρέψουν την αξιοποίηση του φυσικού πλούτου. Απαιτείται ταχύτατος σχεδιασμός σε ό,τι αφορά τον τρόπο μεταφοράς και τη δημιουργία τερματικού.

Με τη δεύτερη φάση αδειοδότησης η κρατική εταιρεία διαχείρισης φυσικού αερίου εμπλουτίζεται ή θα εμπλουτιστεί ενδεχόμενα σημαντικά από τυχόν επιτυχείς έρευνες. Τότε και μόνο μπορεί να σκεφτούμε πώς μπορεί να προχωρήσομε επιτυγχάνοντας το καλύτερο. Εισροές κεφαλαίων, αφού πριν και πάνω από όλα επιβεβαιωθούν τα ευρήματα, διαφορετικά οτιδήποτε άλλο προτείνεται δεν είναι παρά δυστυχώς μια επιφανειακή πρόταση που εάν υλοποιείτο ποτέ, στην παρούσα φάση, θα μας οδηγούσε απλά στο ξεπούλημα εθνικού πλούτου σε εξευτελιστικές τιμές και σε ακύρωση εν τη ουσία των μεγάλων προοπτικών που δημιουργούνται από την ανεύρεση του υποθαλασσίου πλούτου.

Ερ. Να αντιληφθώ ότι τα όσα οι ανθυποψήφιοί σας υποστηρίζουν για το θέμα της εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων δεν τα συμμερίζεστε;

Απ. Δεν θα πω για τους δύο, διότι ο ένας εξ αυτών είναι που είχε τη φαεινή ιδέα να ξεπουλήσομε το οικόπεδο 12, επομένως αναφέρομαι στο συγκεκριμένο υποψήφιο.

Ερ. Πώς θα χειριστείτε το κεφάλαιο Τουρκία και Τ/κ στον ενεργειακό τομέα;

Απ. Εάν οι Τ/κ επιθυμούν να έχουν οφέλη και η Τουρκία να απαλλαγεί από την αιμορραγία αιμοδότησης των κατεχομένων, να συμβάλει στην επίλυση του Κυπριακού έτσι ώστε μετά τη λύση να καρπούνται οι συμπατριώτες μας του μεριδίου που τους αναλογεί, και λέγοντας μεριδίου ξεκαθαρίζω πως δεν είναι δυνατό ποτέ να υπάρχει ποσοτική ισότητα.

Ερ. Ποιο το όραμά σας για το νέο μοντέλο κράτους;

Απ. Ό,τι είχε να δώσει το κράτος του `60 το έδωσε, απαιτείται ανασυγκρότηση και εκσυγχρονισμός, να είναι το κράτος πραγματικά υπηρέτης του λαού και όχι δυνάστης. Πρέπει να το διακρίνει ο καθοδηγητικός ρόλος, η προσφορά υπηρεσιών ζωτικής σημασίας, όπως ενέργεια και υγεία και κοινωνική πρόνοια, και που δεν θα διαδραματίζει το ρόλο επιχειρηματία. Προς αυτή την κατεύθυνση εισηγούμαστε μια σειρά ριζοσπαστικών μέτρων, πχ θεσμικές αλλαγές με περιορισμό των θητειών των διαφόρων αξιωματούχων, διαφάνεια και πάταξη της διαφθοράς και αυτό θα επιτευχθεί με τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων των διαφόρων πολιτειακών οργάνων – ιδιαίτερα εκείνων που επικυρώνουν προσφορές του δημοσίου.

Προτείνομε τη λειτουργία επιτροπών ελέγχου σε κάθε υπουργείο, για παρακολούθηση της υλοποίησης των παρατηρήσεων του ελεγκτικού τμήματος του κράτους, αλλά και ταυτόχρονα η ευθύνη που θα φέρουν οι υπάλληλοι του δημοσίου εάν το ζημιώνουν από αμέλεια ή δόλο. Υπόλογοι θα είναι όλοι οι κρατικοί αξιωματούχοι για πράξεις ή παραλείψεις τους, του Προέδρου της Δημοκρατίας μη εξαιρουμένου.

Θέλω να πω ότι για οποιεσδήποτε δεσμεύσεις ή προτάσεις περιέχονται στο κυβερνητικό πρόγραμμα ετοιμάζονται ήδη προτάσεις νόμου που θα μετατραπούν σε νομοσχέδια έτσι που, εάν ο λαός μας τιμήσει με την ψήφο του, την επομένη της εκλογής θα κατατεθούν και με την πλειοψηφία που διαθέτουμε στη Βουλή εντός ελαχίστου χρόνου θα πάρουν τη μορφή νομοθετημάτων ώστε να είναι υποχρεωτικά εφαρμόσιμα. Από την πρώτη μέρα θα δώσουμε το στίγμα της αποφασιστικότητας, αλλά και της αποφασιστικότητας της νέας Κυβέρνησης

 

 

   Διαδώστε αυτό το άρθρο

 


Σχετικά άρθρα

  1. ΠτΔ:Θα ήταν δειλία αν παραμείνουμε στάσιμοι στο Κυπριακό
  2. Στην σκιά της ακροδεξιάς η Αυστρία στον τρίτο επαναληπτικό γύρο των προεδρικών εκλογών
  3. Προειδοποίηση σοκ! Η Ευρώπη να προετοιμαστεί για κάθε είδους επίθεση από τζιχαντιστές τα Χριστούγεννα

Κάντε Like: Newsit.com.cy στο Facebook