ENI: Σε χρόνο ρεκόρ άμεση γεώτρηση στο «6» και στο «3» στην ΑΟΖ – Στον «αέρα» ο αγωγός Ισραήλ-Τουρκίας [vids]

ENI: Σε χρόνο ρεκόρ άμεση γεώτρηση στο «6» και στο «3» στην ΑΟΖ – Στον «αέρα» ο αγωγός Ισραήλ-Τουρκίας [vids] | Newsit.com.cy

Σε δύο γεωτρήσεις προχωρά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα η ιταλική εταιρεία ΕΝΙ σε τεμάχια της ΑΟΖ της Κύπρου.

Όπως ανακοίνωσαν σήμερα με κοινές δηλώσεις τους ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης και ο Εκτελεστικός Διευθυντής της εταιρείας Κλαούντιο Ντεσκάλτσι, μετά τη συνάντηση με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη, στο Προεδρικό Μέγαρο, η εταιρεία θα προχωρήσει σε γεώτρηση στον στόχο ‘Καλυψώ’ στο τεμάχιο 6 εντός Δεκεμβρίου και θα συνεχίσει τον Ιανουάριο με γεώτρηση στον στόχο ‘Σουπιά’ στο τεμάχιο 3.

Ο κ. Ντεσκάλτσι εξέφρασε στις δηλώσεις του αισιοδοξία για την έκβαση της γεώτρησης.

Ουσιαστικά συζητήθηκαν τρία θέματα:

Πρώτον το ερευνητικό πρόγραμμα για το αμέσως επόμενο διάστημα. Η εταιρεία μας ενημέρωσε ότι θα προχωρήσει σε δύο γεωτρήσεις, η μια πίσω από την άλλη, αρχίζοντας από το στόχο Καλψώ στο τεμάχιο 6 και αμέσως μετά με τον στόχο Σουπιά στο τεμάχιο 3.

Η γεώτρηση θα αρχίσει περί τα τέλη του μήνα Δεκεμβρίου και είναι στα τελικά στάδια λήψης των απαραιτήτων αδειών για το περιβάλλον και την ασφάλεια και άλλα.

Δεύτερο συζητήσαμε την πιθανότητα συνεργασίας με τις υποδομές που συμμετέχει η εταιρεία στην Αίγυπτο, πιο συγκεκριμένα για την Νταμιέτα και τους υποθαλάσσιους αγωγούς και συμφωνήσαμε να συνεχίσουμε τις συζητήσεις σε επίπεδο δικό μας και κυρίως να συνεχίσουν οι εταιρείες τις εμπορικές διαπραγματεύσεις.

Τρίτο συζητήσαμε για άλλες συνέργειες που θα μπορούσαν να επιτευχθούν στην Ανατολική Μεσόγειο ιδιαίτερα λόγω και του σημαίνοντα ρόλου της ΕΝΙ ως ένας από τους κυριότερους αν όχι ο πιο κύριος πρωταγωνιστής στα ενεργειακά δρώμενα της Ανατολικής Μεσογείου».

Ερωτηθείς αν τη συνάντηση απασχόλησαν οι τουρκικές προκλήσεις για το τεμάχιο 6, ο κ. Υπουργός είπε ότι «ως Κυβέρνηση είχαμε πάρει την απόφαση για αδειοδότηση του τεμαχίου και το αδειοδοτήσαμε σε μια ισχυρή κοινοπραξία που αποτελείται από την ΕΝΙ και την TOTAL και το κάναμε γιατί ήμασταν έτοιμοι να προχωρήσουμε και στις γεωτρήσεις, πεποίθηση που σήμερα και η εταιρεία εξέφρασε ότι, δηλαδή, οι προοπτικές είναι να προχωρήσουμε στον στόχο Καλυψώ».

Από την πλευρά του ο Εκτελεστικός Διευθυντής της ΕΝΙ κ. Κλαούντιο Ντεσκάλτζι είπε, μεταξύ άλλων, ότι «συμφωνήσαμε για τη γεώτρηση μόλις εννέα μήνες μετά την αδειοδότηση και αυτός είναι χρόνος ρεκόρ».

Εξέφρασε αισιοδοξία για τη γεώτρηση στο οικόπεδο 6 και πρόσθεσε ότι η εταιρεία θα συνεχίσει και με το οικόπεδο 3. Πρόσθεσε ότι οι γεωτρήσεις θα γίνουν τους επόμενους δυο-τρεις μήνες.

Ερωτηθείς αν είναι αισιόδοξος για το τι μπορεί να ανακαλυφθεί είπε ότι η εταιρεία επενδύει 150 εκ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι πιστεύει στην προοπτική της Κύπρου και στη γεωλογία της.

Σημείωσε ότι η Ευρώπη προσδοκεί σε διαφορετικές εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου και αυτό είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για την Κύπρο, η οποία είναι φυσική γέφυρα.

Επεσήμανε ότι «είμαστε αισιόδοξοι, είμαστε παρόντες και επενδύουμε πολλά», ενώ σε άλλο σημείο ανέφερε ότι μπορεί να βρεθούν μεγάλες δομές ή μικρές δομές, σημειώνοντας πως αν βρεθούν μικρές δομές θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί απόθεμα για κατανάλωση στην Κύπρο.

Αναφέρθηκε επίσης στις προσπάθειες του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Υπουργού να προωθήσουν αυτή την επένδυση.

Στη συνέχεια, ο κ. Υπουργός ερωτηθείς αν υπάρχουν καθυστερήσεις στην εφαρμογή της ενεργειακής πολιτικής παρέπεμψε στις δηλώσεις του κ. Ντεσκάλτζι σε σχέση με τη γεώτρηση μόλις εννέα μήνες μετά την αδειοδότηση, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι «προχωρούμε με σταθερά βήματα».

Ερωτηθείς είπε ακόμη ότι τους επόμενους 12 μήνες θα υπάρξουν συνολικά 4-5 γεωτρήσεις, από την ΕΝΙ και από την Exxon το 2018.

Ο κ. Ντεσκάλζι αναφέρθηκε ότι μετά από μόλις 9 μήνες από την αδειοδότηση, προχωρούμε σε χρόνο ρεκόρ στην γεώτρηση, πρώτα στο «6» και μετά στο «3» σε ανάλογο μάλιστα γεωλογικό στρώμα, κατά τους επόμενους 3 μήνες. Η διαφορά της γεωλογίας στην διαφορετικότητα του στρώματος στο «6» και το «3» δεν είναι να αναλυθεί τώρα. Στα 150 εκατ. ευρώ επένδυση που κάναμε, σημαίνει ότι πιστεύουμε στην Κύπρο, την οικονομία της, το σύστημα, καθώς η Κύπρος είναι μια φυσική γέφυρα της Ασίας προς την Ευρώπη, έναν μεγάλο καταναλωτή Φυσικού Αερίου. Η Ευρώπη εξάλλου, προσδοκεί σε εναλλακτικές πηγές Φ.Α., δεν μπορείς να βασίζεσαι μόνο σε μια πηγή, δεν είναι μόνο τα τεχνικά ζητήματα, αλλά γεωστρατηγικά θέματα, η Κύπρος, η Ελλάδα, και η Αίγυπτος συζητούν για την δημιουργία ενός ενεργειακού διαδρόμου. Εμείς θα δοκιμάσουμε αν υπάρχει ένα μεγάλο κοίτασμα, γίνονται γεωλογικές και σεισμολογικές έρευνες, χρησιμοποιήσαμε διάφορες τεχνικές, δεν μπρούμε να σταματήσουμε στην πρώτη αποτυχία, είμαστε αισιόδοξοι, μπορεί να βρούμε μια μικρή, ή μια πιο μεγάλη δομή, αλλά εν πάση περιπτώσει μπορούμε να ξεκινήσουμε με μια δομή για εσωτερική κατανάλωση, ή για εξαγωγή στην Αίγυπτο. Στην συνάντηση συζητήσαμε τι θα επενδύσουμε, πόσα και πότε, αποδεχθήκαμε τις περιπλοκές που υπάρχουν, ενώ ήδη επενδύσαμε περισσότερα από 150 εκατ. και αυτό είναι κίνδυνος, ερευνούμε την γεωλογία της Κύπρου, με ο, τι κι αν αυτό σημαίνει.

Τους επόμενους μήνες αναμένονται πλειάδα γεωτρήσεων, από διαφορετικές εταιρείες, από κει και πέρα η ΕΝΙ που έχει το 100% του τεμαχίου «8», αναμένεται ο προσδιορισμός του στόχου εντός του τεμαχίου.

Δείτε τις από κοινού δηλώσεις Λακκοτρύπη – Ντεσκάλζι μετά την συνάντηση με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στο Προεδρικό:

ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΓΟ ΤΟΥΡΚΙΑΣ-ΙΣΡΑΗΛ
Εξάλλου, τόσο σύμφωνα με τον Διεθνολόγο με εξειδίκευση στα θέματα Ισραήλ και Μέσης Ανατολής, Γαβριήλ Χαρίτος, όσο και ο έμπειρος διπλωμάτης και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος αναφέρθηκαν σε «σιγή ασυρμάτου», ήδη από το καλοκαίρι του 2017 ως προς την θρυλούμενη συμφωνία Ισραήλ – Τουρκίας τον ερχόμενο Δεκέμβριο για δημιουργία αγωγού, που κάποιοι πολιτικοί σύμβουλοι από πλευράς αντιπολίτευσης, κυρίως ΔΗΚΟ και ΑΚΕΛ βιάστηκαν να εγκαινιάσουν/ανακοινώσουν πριν ακόμα και από τους Ισραηλινούς και τους Τούρκους, προφανώς ευρισκόμενοι σε προεκλογικό οίστρο… Εντούτοις, ο κ. Χαρίτος ανέφερε πως ναι μεν είναι εκπεφρασμένη η πρόθεση του Ισραήλ και της Τουρκίας για δημιουργία ενός τέτοιου αγωγού, ωστόσο οι γεωπολιτικές εξελίξεις de facto έχουν ήδη ανατρέψει αυτούς τους σχεδιασμούς τουλάχιστον προς το παρόν. Μάλιστα, εκτίμησε πως μάλλον περί τον Δεκέμβριο, θα υπάρξει μια γενική αναφορά για την πρόθεση δημιουργίας ενός τέτοιου αγωγού. Την ίδια ώρα οι πολιτικο-διπλωματικές εξελίξεις στην Συρία, με τον ενισχυμένο ρόλο της Τεχεράνης και των Σιιτών που διεκδικεί στην νότια Συρία, αλλά και την «ρωσοκρατούμενη» Ταρτούς, αλλά και στον Λίβανο, όπου στον νότο πλησίον του Ισραήλ επικρατεί η φιλοϊρανική Χεζμπολάχ, περιπλέκει ακόμα περισσότερο την κατάσταση για έναν χερσαίο ή και θαλάσσιο, δια της λιβανικής ΑΟΖ, τουρκο-ισραηλινό αγωγό.

Άλλωστε, η σιωπηρή ή μη έγκριση των ιρανικών επιδιώξεων σε Συρία και Λίβανο, από την Άγκυρα στο Σότσι, με αντάλλαγμα την ρωσική στήριξη σε σειρά γεωπολιτικών ζητημάτων, αλλά και η αναφανδόν ισραηλινή στήριξη στο κουρδικό δημοψήφισμα ανεξαρτησίας, έχει μάλλον στείλει αυτόν τον αγωγό στις «Καλένδες»…

Σύμφωνα δε, με τον Διεθνολόγο Γαβριήλ Χαρίτο, αυτός είπε πως η Λευκωσία, ήδη έχει κερδίσει σημαντικό χρόνο, δεχόμενη ουσιαστικά ένα γεωπολιτικό «δώρο» από τις καθυστερήσεις στον αγωγό Ισραήλ-Τουρκίας, ένεκα ακριβώς λόγω των προαναφερθεισών, όχι όμως και τόσο αναπάντεχών, γεωπολιτικών περιπλοκών, δίδοντας έτσι στην Κυπριακή Δημοκρατία την πρωτοβουλία των κινήσεων, μετατρέποντας την Τριμερή με Αίγυπτο και Ελλάδα, σε Τετραμερή και με συμμετοχή της Ιταλίας, εξέλιξη που περνά συγκεκριμένα μηνύματα προς το Τελ Αβίβ, ενώ και η Αίγυπτος, βάση μιας συνταγματικής μεταρρύθμισης στην οποία προέβη θα διευκολύνει σημαντικά την ενεργειακή συνεργασία με το Ισραήλ, παρά τις όποιες αγγυλώσεις, λόγω παλαιών αντιπαλοτήτων. 

ΟΙ ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΛΟΓΟΥ Γ. ΧΑΡΙΤΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΥΒ. ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΚΟ-ΙΣΡΑΗΛΙΝΟ ΑΓΩΓΟ:

Απορρίπτει τα περί καθυστερήσεων ο Λακκοτρύπης

Στη συνέχεια, ο Υπουργός ερωτηθείς αν υπάρχουν καθυστερήσεις στην εφαρμογή της ενεργειακής πολιτικής παρέπεμψε στις δηλώσεις του κ. Ντεσκάλτσι σε σχέση με τη γεώτρηση μόλις εννέα μήνες μετά την αδειοδότηση, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι «προχωρούμε με σταθερά βήματα, με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε, τεχνικές, οικονομικές, πολιτικές».

Ερωτηθείς αν θα εμπλακεί και η Γαλλία στην όλη προσπάθεια, ο κ. Λακκοτρύπης σημείωσε ότι συμμετέχει και η TOTAL στο τεμάχιο 6 κατά 50%, για να προσθέσει ότι διαχειριστής αυτή τη φορά είναι η ιταλική εταιρεία.

Είπε ακόμη ότι τους επόμενους 12 μήνες θα υπάρξουν συνολικά 4-5 γεωτρήσεις, οι δύο που ανακοινώθηκαν σήμερα από την ΕΝΙ και άλλες δύο από την Exxon το δεύτερο εξάμηνο του 2018. Αναμένεται ακόμα η ΕΝΙ να επιλέξει τους στόχους της στο τεμάχιο 8.

Η παρουσία της ΕΝΙ στην κυπριακή ΑΟΖ
Υπενθυμίζεται ότι οι προγραμματισμένες διεργασίες της ENI Cyprus στην κυπριακή ΑΟΖ περιλαμβάνουν δύο δεσμευτικές ερευνητικές γεωτρήσεις στα τεμάχια 2, 3 και 9, μία ερευνητική γεώτρηση στο τεμάχιο 6 και δύο ερευνητικές γεωτρήσεις (συν πιθανότατα μία) στο «8».

Τον Ιανουάριο του 2013 η κοινοπραξία ENI International BV και Kogas (Eni 80% – Kogas 20%) υπέγραψαν Συνεταιρικά Συμβόλαια για Έρευνα και Παραγωγή (Exploration and Production Sharing Contracts, EPSC) με την Κυπριακή Δημοκρατία για τα τεμάχια 2, 3, και 9. Το Φεβρουάριο του 2013 το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την ανάθεση και την αλλαγή του διαχειριστή από την ENI International BV στην ENI Cyprus Ltd.

Το 2014-2015 έγιναν από την ENI Cyprus δύο ερευνητικές γεωτρήσεις στο Οικόπεδο 9 και μετά οι εργασίες αναστάλθηκαν. Τα Συμβόλαια για τα Οικόπεδα 2, 3, και 9 πήραν παράταση μέχρι το 2018 για να επιτραπεί η μελέτη για την καλύτερη κατανόηση και αναθεώρηση του γεωλογικού μοντέλου της περιοχής, με σκοπό τον εντοπισμό νέων στόχων.

Το 2016 ανακοινώθηκε ένας καινούριος γύρος αδειοδοτήσεων από το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού. Το Δεκέμβριο του 2016, η ENI Cyprus ανακοίνωσε ότι είχε επιλεγεί για δύο οικόπεδα και ότι η ENI Cyprus θα είναι ο Διαχειριστής των τεμαχίων 6 και 8, με μερίδιο 50% (το υπόλοιπο 50% ανήκει στην Total) στο τεμάχιο 6 και με μερίδιο 100% για το τεμάχιο 8.

MM