Άβυσσος στην Παιδεία! Χαμπιαούρης προς συνδικαλιστές: Δεν αποσύρουμε τίποτα, ελάτε σε διάλογο – «Αδειάζει» τους εκπαιδευτικούς ο Γ. Ελεγκτής

Άβυσσος στην Παιδεία! Χαμπιαούρης προς συνδικαλιστές: Δεν αποσύρουμε τίποτα, ελάτε σε διάλογο – «Αδειάζει» τους εκπαιδευτικούς ο Γ. Ελεγκτής | Newsit.com.cy

Παρεξηγήσεις επί παρεξηγήσεων ακόμα και για διαδικαστικά-τεχνικά ζητήματα που δεν αφορούν στην ουσία του διαλόγου για την Παιδεία, σημειώνονται από το πρωί και κλιμακώνονται όσο περνάει η ώρα, με τους συνδικαλιστές εκπαιδευτικούς να μην στέλνουν σήμερα αντιπροσωπεία των διαμαρτυρομένων διαδηλωτών τους στο γραφείο του Υπουργού κι αυτό παρά το γεγονός ότι ο ίδιος και μέσω twitter, στις 11:00 περίπου είχε ανακοινώσει ότι αναμένει αντιπροσωπεία τους για να παραλάβει το ψήφισμά τους.

Εκ παραλλήλου όμως, μια πιο σοβαρή εξέλιξη είναι το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί συλλήβδην απέρριψαν την επιστολή-πρόσκληση σε διάλόγο του Υπουργείου για την Τρίτη 24/7, ενώ ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ έφθασε στο σημείο να αναφέρει στον αέρα του ΡΙΚ ότι τέτοια επιστολή δεν έλαβε ποτέ, για να εισπράξει την ειρωνική απάντηση του Εκπροσώπου του Υπουργείου, Γιώργου Σκαλιά, ότι όλες οι συνδικαλιστικές οργανώσεις την έλαβαν, αλλά φαίνεται πως η ΠΟΕΔ ρίχνει «κόκκινη κάρτα» στα mail του Υπουργείου.

Εν συνεχεία και με την ένταση να χτυπά κόκκινο στο στούντιο του ΡΙΚ [Δείτε ΕΔΩ σχετικό video], ο Υπουργός Παιδείας παρενέβη στην εκπομπή «Από Μέρα σε Μέρα», όπου επί της ουσίας ανέφερε ότι το Υπουργείο δεν θα αποσύρει τίποτα, καλώντας όμως εκ νέου σε διάλογο τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με τη σειρά τους προκειμένου να προσέλθουν σε διάλογο, ζητούν αποσύρσεις των προτάσεων Χαμπιαούρη, σε σειρά ζητημάτων, ήτοι γενικευμένο αδιέξοδο.

Παράλληλα, ο Υπουργός Παιδείας, ανέφερε πως όταν θες να επικοινωνήσεις με κάποιον ακόμα κι αν διαφωνείς μαζί του, βρίσκεις τον τρόπο, αφήνοντας σαφείς αιχμές κατά των συνδικαλιστών για μη παραγωγική στάση, αρνούμενοι να προσέλθουν σε διάλογο.

Δείτε την παρέμβαση του Υπ. Παιδείας στο ΡΙΚ και την εκπομπή «Από Μέρα σε Μέρα» μετά την πορεία διαμαρτυρίας των εκπαιδευτικών:

Νεό κάλεσμα Χαμπιαούρη σε συνδικαλιστές

Σε διάλογο καλεί τις εκπαιδευτικές οργανώσεις των δασκάλων δημοτικής εκπαίδευσης, ΠΟΕΔ, μέσης εκπαίδευσης, ΟΕΛΜΕΚ, και τεχνικής, ΟΛΤΕΚ, που συγκεντρώθηκαν σήμερα έξω από το Υπουργείο Παιδείας, ο αρμόδιος Υπουργός Κώστας Χαμπιαούρης εκφράζοντας παράλληλα την αισιοδοξία ότι θα βρεθούν λύσεις.

Σε δηλώσεις του το απόγευμα στους δημοσιογράφους, ο Υπουργός Παιδείας είπε πως μετά τη σημερινή εκδήλωση, θα επανέλθουμε στην πρόσκληση μας για ανοικτό διάλογο

«Αυτή είναι η επιθυμία μας και θεωρώ ότι θα βρεθεί λύση. Είναι σεβαστή κάθε εκδήλωση διαμαρτυρίας, ο καθένας έχει τους λόγους του σίγουρα για να διαμαρτύρεται. Θεωρώ όμως όταν καθήσουμε στο τραπέζι του διαλόγου και βάλουμε όλα τα θέματα κάτω που μας απασχολούν θα βρεθούν οι λύσεις για να μην φθάσουμε αρχές Σεπτεμβρίου και να έχουμε οποιαδήποτε άλλα ανεπιθύμητα αποτελέσματα», ανέφερε.

Κληθείς να σχολιάσει ότι οι εκπαιδευτικοί θέτουν ως προϋπόθεση για διάλογο να ξεκινήσουν από μηδενική βάση, ο κ. Χαμπιαούρης είπε πως οι αποφάσεις του Υπουργικού είναι δεδομένες, δεν αποσύρονται.

Στην βάση των αποφάσεων του Υπουργικού, συνέχισε, έχουμε προχωρήσει στην στελέχωση μας και από εβδομάδας θα γίνουν οι πρώτες μεταθέσεις. Παρόλα αυτά, είπε, συζητούμε στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης πολιτικής, στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου εξορθολογισμού όλα τα θέματα που αγγίζει ο Γενικός Ελεγκτής και που πηγάζουν μέσα από τις άλλες μελέτες που έχουμε στην διάθεση μας, συμπεριλαμβανομένων και των αποφάσεων που έχουμε πάρει στο Υπουργικό για να μπορέσουμε να πάμε μετά με μια νέα ολοκληρωμένη πρόταση που να κλείσει πλέον το θέμα του εξορθολογισμού και να σταματήσουμε να έχουμε τόσο αυτά τα οικονομικής φύσεως προβλήματα όσο και να δώσει μια νέα δυναμική στο εκπαιδευτικό μας σύστημα στα πλαίσια της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης για να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο.

Σε παρατήρηση, «αφού δεν αποσύρονται οι προτάσεις τι διάλογος θα γίνει», ο Υπουργός είπε πως οι προτάσεις δεν αποσύρονται γιατί πρέπει να γίνει η στελέχωση – με αυτό το σκεπτικό -και η στελέχωση έχει ολοκληρωθεί.

Εάν όμως, σημείωσε, ξεκινήσει ο διάλογος και βάλουμε στο τραπέζι του διαλόγου και άλλα πέντε-δέκα θέματα που μας απασχολούν, τα συζητούμε κι αυτά γιατί μπορεί οι φίλοι συνδικαλιστές να αντιπροτείνουν κάποια άλλα μέτρα που να είναι μέσα στην ορθή φιλοσοφία του εξορθολογισμού.

Κι όταν λέμε εξορθολογισμός, διευκρίνισε, δεν εννοούμε να αποκόψουμε κονδύλια από την Παιδεία, ούτε ένα ευρώ δεν θα φύγει από την παιδεία, όλα τα λεφτά θα μείνουν – είμαστε το Υπουργείο με τον πιο ψηλό προϋπολογισμό από όλα τα άλλα – θα γίνει ανακατανομή πόρων, καλύτερη διαχείριση των πόρων μας, ανακατανομή χρημάτων για να ενισχυθούν δράσεις που νιώθουμε ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα νοσεί.

Αυτό δεν σημαίνει, εξήγησε, ότι θα μειώσει το κύρος του εκπαιδευτικού αντίθετα η αναβάθμιση των σχολικών μας μονάδων και της υλικοτεχνικής υποδομής, η ενίσχυση δράσεων όπως έχουν να κάνουν με θέματα βίας και παραβατικότητας, θέματα που έχουν να κάνουν με την πρόληψη ουσιών, θέματα που έχουν να κάνουν με την ειδική εκπαίδευση παιδιών με αναπηρίες, ασφάλεια και υγεία και πολλά άλλα αντιλαμβάνεστε ότι αυτό θα βοηθήσει και τους εκπαιδευτικούς να επιτελούν καλύτερα το έργο τους στις σχολικές μας μονάδες.

Ερωτηθείς αν για τις 24 Ιουλίου έχει πάρει απάντηση αν θα προσέλθουν στον διάλογο οι εκπαιδευτικοί, ο κ. Χαμπιαούρης είπε πως δεν έχει πάρει επίσημα οποιαδήποτε απάντηση.

«Εχουμε βάλει 24 του μήνα γιατί το πρώτο κύμα μεταθέσεων είναι τη Δευτέρα. Εχουμε κλείσει τις μεταθέσεις. Δευτέρα, Τρίτη βγαίνουν οι μεταθέσεις στη βάση της στελέχωσης. Οι επόμενες μεταθέσεις θα είναι περίπου μετά από ένα μήνα. Αρα δώσαμε μια εβδομάδα περιθώριο για να μπορέσουν αν αποδεχτούν την πρόσκληση να προετοιμαστούν, να προετοιμαστούμε κι εμείς, να γράψουμε την ατζέντα μας και να μπούμε στον διάλογο».

Αυτό όμως, σημείωσε, «το οποίο με έχει στενοχωρήσει είναι που απορρίπτουν την παρουσία των γονιών και των μαθητών. Οι γονείς και οι μαθητές είναι εταίροι στην εκπαίδευση και δεν μπορούν να είναι ανημέρωτοι. Αντιλαμβανόμαστε τους διακριτούς ρόλους του καθενός αλλά όταν τους έχεις κοντά, όταν είναι ενημερωμένοι, όταν έχουν άποψη μπορούν να στηρίξουν την προσπάθεια αυτή και όλοι μαζί να προστατεύσουμε το δημόσιο σχολείο».

Κανείς δεν περισσεύει κι αυτή είναι η σύγχρονη τάση της σύγχρονης παιδαγωγικής. Συλλογικότητα, συμμετοχικότητα, πρόσθεσε.

Ερωτηθείς αν έχει σχέδιο Β σε περίπτωση που οι εκπαιδευτικοί δεν προσέλθουν στον διαλογο, ο κ. Χαμπιαούρης, είπε ότι «θεωρώ ότι θα έρθουν στον διάλογο, δεν θα ήθελα να σκέφτομαι οτιδήποτε άλλο που μπορεί να θεωρηθεί ότι προκαλούμε ή εντείνουμε την τεταμένη ήδη κατάσταση. Ας κρατήσουμε χαμηλούς τόνους. Περάσαμε τη σημερινή μέρα, τα μηνύματα έχουν παρθεί, τα μηνύματα από μέρους μας έχουν αποσταλεί, είμαστε στον διάλογο, τα συζητούμε και θεωρώ ότι θα βρούμε λύσεις».

Σε ερώτηση αν φέρουν άλλες προτάσεις μπορεί να αλλάξουν οι αποφάσεις του Υπουργικού, είπε ότι «αν οι αποφάσεις στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου διαλόγου, γιατί υπάρχουν άλλα οκτώ-δώδεκα σημεία τα οποία θα δούμε, αν υπάρχουν σημεία, μέτρα τα οποία μπορούν να ληφθούν που θα αντισταθμίζουν αυτά και θα προχωρούν σε εξυγίανση χωρίς σπατάλες και ενισχύοντας δράσεις που έχω αναφέρει, βεβαίως τα συζητάμε, δεν είμαστε απόλυτοι. Γι αυτό θεωρώ ότι δεν υπάρχει λόγος να μην έρθουν στον διάλογο».

Ερωτηθείς αν έστειλε πρόσκληση στους διαμαρτυρόμενους εκπαιδευτικούς και σε παρατήρηση ότι η πληροφορία ότι τους περιμένει στο γραφείο του λήφθηκε από ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο τουϊτερ, ο Υπουργός είπε πως «στείλαμε προσκλήσεις δεν τις πήραν, τα email μας φαίνεται ότι τα πήραν, στείλαμε και στο φαξ, στείλαμε σε προσωπικό επίπεδο, στείλαμε στις Οργανώσεις».

Σήμερα είπαν, συνέχισε, ότι ο Υπουργός έδωσε οδηγίες να μην κατεβούν οι αποσπασμένοι, που το καταδικάζω κατηγορηματικά. «Δεν νομίζω να υπάρχει άνθρωπος που να πιστεύει ότι ο Υπουργός είπε στους αποσπασμένους του Υπουργείου μην βγείτε έξω. Αντίθετα οι οδηγίες ήταν ξεκάθαρες από το πρωί – όποιος αποσπασμένος λειτουργός που είναι στο Υπουργείο Παιδείας μπορεί να συμμετάσχει ελεύθερα στις διαμαρτυρίες κι αυτό μπορεί να σας το διαβεβαιώσει τόσο η Α` Διοικητική Λειτουργός που έδωσε τις οδηγίες καθώς επίσης και λειτουργοί-υπεύθυνοι των τμημάτων, οι οποίοι μας πήραν τηλέφωνο και διερωτούνταν αν είχαν πράγματι καταλάβει την οδηγία», ανέφερε.

Οσον αφορά το υπόμνημα των εκπαιδευτικών που δεν δόθηκε στο Υπουργείο, ο κ. Χαμπιαούρης εξήγησε ότι «οι οδηγίες μας ήταν ξεκάθαρες και υπήρχε τηλεφωνική επικοινωνία του συμβούλου μου με τους συνδικαλιστές και φαίνεται ότι δεν καταφέραμε να πάρουμε υπόμνημα. Δεν είναι εξ υπαιτιότητας μας και για του λόγου το αληθές, ο Υπουργός ήταν στο Υπουργείο και τους κάλεσα να έρθουν πάνω. Τώρα αν το τουίτ βγήκε 11.05 και μας είπαν ότι το είδαν μετά, ήμασταν εδώ. Εμείς είχαμε μιλήσει και με τους αστυνομικούς αν ζητήσουν να περάσουν να ανοίξουν τα κάγκελα να μπουν μέσα. Εμείς δεν δώσαμε οδηγία να μην έρθουν. Οπως και να έχει το θέμα ας το θεωρήσουμε ότι ήταν μια παρεξήγηση. Ακόμη και τώρα μπορούν να φέρουν το υπόμνημα τους. Ακόμη κι αύριο αν θέλουν μπορούμε να συναντηθούμε».

Αυτό, σημείωσε, «είναι η ουσία, να μπούμε άμεσα σε ένα διάλογο και να ξεκινήσουμε να βρούμε λύσεις στα προβλήματα. Σε καμία περίπτωση δεν δόθηκε οποιαδήποτε οδηγία να μην συμμετάσχουν αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί στις εκδηλώσεις».

Ο Υπουργός επανέλαβε ότι «δεν έχουμε πρόβλημα από λεφτά. Εχουμε τον πιο ψηλό προϋπολογισμό. Αυτό όμως που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι δημιουργούνται θέσεις εργασίας χωρίς να τις χρειαζόμαστε. Είναι πλασματικός ο αριθμός. Αν από την μια σχολική χρονιά στην άλλη σχολική χρονιά δεν διαφοροποιηθεί ο αριθμός των μαθητών έχουμε ανάγκες 200-300 θέσεις λόγω της μείωσης και των απαλλαγών που τυγχάνουν οι φίλοι εκπαιδευτικοί».

Δεν έχει να κάνει με το έργο το οποίο επιτελούν οι εκπαιδευτικοί, συνέχισε, το οποίο αναγνωρίζουμε και ξέρουμε πολύ καλά πόσο επίπονη είναι η εργασία που επιτελούν. «Αυτά τα μέτρα, τα οποία θα πάρουμε θα ενισχύσουν το έργο των εκπαιδευτικών, θα κάνουν τις συνθήκες διαβίωσης στις σχολικές μονάδες ακόμη καλύτερες. Εχουμε όμως και την προδημοτική εκπαίδευση, την τεχνική εκπαίδευση που θέλουμε να βάλουμε νέα προγράμματα που να συνδέσουμε το σχολείο με την αγορά εργασίας. Να εργοδοτήσουμε νέους καθηγητές εξοικονομώντας από τους ίδιους πόρους που έχουμε. Κονδύλια μπορούν να διατεθούν στην νεολαία. Είμαστε Υπουργείο Νεολαίας, Υπουργείο Αθλητισμού, στον Πολιτισμό. Κι είναι λανθασμένα τα μηνύματα που περνούν ότι θα μειωθεί η πολιτιστική δράση κ.λπ.», εξήγησε.

Τα άλλα που έχουμε κατά νου, είπε, είναι να μπει η γαλλική γλώσσα στην πέμπτη και έκτη τάξη του δημοτικού σχολείου – αν δεν είναι από αυτή τη χρονιά, από την επόμενη, να εργοδοτήσουμε, αν χρειαστεί, επιπλέον για τα γαλλικά.

«Δεν έχουμε πρόβλημα λεφτών, δεν μπορούμε συνεχώς να αποτεινόμαστε στο Υπουργείο Οικονομικών και να ζητούμε επιπρόσθετες πιστώσεις τη στιγμή που δεν έχουμε συγυρίσει τα του οίκου μας. Να είμαστε αντικειμενικοί», συμπλήρωσε.

Γενικός Ελεγκτής κατά Συνδικαλιστών

Εξάλλου, σε ανακοίνωσή της η Ελεγκτική Υπηρεσία, προς αποκατάσταση της αλήθειας, καταγγέλλει εκ μέρους των συνδικαλιστών εκπαιδευτικών απόπειρα γενικευμένης παραπληροφόρησης, καθώς εξέθεσε σειρά επιχειρημάτων τους τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Μια από τις διορθωτικές παρατηρήσεις του Οδυσσέα Μιχαηλίδη είναι ότι η Κύπρος έχει μια από τις μικρότερες σχολικές χρονιές σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο κ. Μιχαηλίδης εξάλλου έδωσε στην δημοσιότητα μια ανεξάρτητη μελέτη που εκδόθηκε από διεθνή ελεγκτικό οίκο.

Συγκεκριμένα στην εκδοθείσα ανακοίνωση της Ε.Υ. αναφέρεται χαρακτηριστικά:

Η Κύπρος έχει μικρότερη σε διάρκεια σχολική χρονιά (σε εβδομάδες) συγκριτικά με τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών χωρών (EU22), καθώς και του ΟΟΣΑ.

Ο συνολικός μαθησιακός χρόνος αναφέρεται στον συνολικό χρόνο (σε ώρες) διδασκαλίας των μαθητών.

Η Κύπρος έχει τον υψηλότερο συνολικό μαθησιακό χρόνο (σε ώρες) συγκριτικά με τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών χωρών (EU22), του ΟΟΣΑ, καθώς και της Σλοβενίας και της Εσθονίας στις βαθμίδες όπου είχαμε τα απαιτούμενα στοιχεία.

Η Κύπρος έχει μικρότερο αριθμό μαθητών ανά εκπαιδευτικό από τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών χωρών στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (Μέση Γενική και Τεχνική Εκπαίδευση), ενώ στην πρωτοβάθμια (Δημοτική) εκπαίδευση η αναλογία είναι ίδια με τον μέσο όρο.

Η Κύπρος έχει μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα από τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών χωρών τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Μέση κατώτερη εκπαίδευση (Γυμνάσια) σε σύγκριση με τον μέσο όρο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Λαμβάνοντας υπόψη τον συνολικό αριθμό εκπαιδευτικών (σε όλες τις βαθμίδες), η Κύπρος έχει χαμηλότερο μέσο εβδομαδιαίο διδακτικό χρόνο (σε ώρες) από τον μέσο όρο άλλων ευρωπαϊκών χωρών EU(22), καθώς και των χωρών που ανήκουν στον ΟΟΣΑ με μόνη εξαίρεση τη Δημοτική εκπαίδευση.

Εάν εξαιρεθούν οι εκπαιδευτικοί στις ανώτερες βαθμίδες (Βοηθοί Διευθυντές, Βοηθοί Διευθυντές Α΄ και Διευθυντές) παρατηρούμε ότι η Κύπρος εξακολουθεί να είναι πιο κάτω από τον μέσο όρο των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.

Διάφορες ευρωπαϊκές χώρες παραχωρούν μειώσεις διδακτικού χρόνου στους εκπαιδευτικούς για κάποιες δραστηριότητες τις οποίες αναλαμβάνουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Περισσότερες λεπτομέρειες για τις μειώσεις παρουσιάζονται στη σχετική ενότητα.

Σύμφωνα με το Eurydice Report (Key Data on Teachers and School Leaders in Europe, 2013 Edition, pp 77), το οποίο εκδόθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μείωση του φόρτου εργασίας των εκπαιδευτικών δεν είναι πολύ διαδεδομένη πρακτική στην Ευρώπη. Μόλις εννέα χώρες μειώνουν το φόρτο εργασίας των εκπαιδευτικών ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας ή/και την ηλικία τους. Πιο συγκεκριμένα, στη Γερμανία οι εκπαιδευτικοί παίρνουν μια διδακτική ώρα μείωση όταν φτάσουν στο 55ο έτος της ηλικίας και αυξάνεται σε δύο όταν φτάσουν στο 60ο έτος της ηλικίας τους. Η κατάσταση είναι παρόμοια στην Πορτογαλία, όπου οι ώρες διδασκαλίας μειώνονται σταδιακά από το 50ο έτος ηλικίας. Άλλες χώρες που δίνουν μείωση διδακτικών περιόδων λόγω ετών υπηρεσίας ή/και ηλικίας είναι η Ελλάδα, η Γαλλία, η Αυστρία, η Ρουμανία, η Μάλτα και το Λουξεμβούργο. Για τις χώρες τις οποίες μπορέσαμε να αντλήσουμε πληροφόρηση, η μείωση διδακτικών περιόδων είναι κατά πολύ μικρότερη από αυτή που δίδεται σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Ειδικότερα, στην έκθεση καταγράφονται και τα εξής στοιχεία που αφορούν τον συνολικό και διδακτικό χρόνο των εκπαιδευτικών. Σημειώνεται ότι στην μελέτη είχαν χρησιμοποιηθεί ως μέτρο σύγκρισης, εκτός από τον ευρωπαϊκό και παγκόσμιο μέσο όρο (μελέτες ΟΟΣΑ), τα στοιχεία της Εσθονίας και Σλοβενίας που είναι χώρες με υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις:

Η Ελεγκτική Υπηρεσία παραμένει στη θέση ότι διαχρονική πρακτική της μείωσης του διδακτικού χρόνου ως δήθεν κίνητρο επίτευξης συναίνεσης των συνδικαλιστικών οργανώσεων στην εφαρμογή νέων εκπαιδευτικών πολιτικών, ήταν απαράδεκτη και χαιρετίζει την απόφαση της Κυβέρνησης για εξορθολογισμό του θέματος. Σημειώνει ωστόσο ότι τα εξαγγελθέντα μέτρα της Κυβέρνησης δεν αρκούν για επίλυση του προβλήματος και απαιτείται λήψη δραστικών μέτρων (άμεσων και μακροπρόθεσμων) για τερματισμό των στρεβλώσεων στη βάση των βέλτιστων ευρωπαϊκών πρακτικών, ώστε οι αυξημένες δαπάνες για την Παιδεία (με τις οποίες συμφωνούμε) να οδηγούν και στα ανάλογα ικανοποιητικά αποτελέσματα επίδοσης τα μαθητών, σε αντίθεση με αυτό που συμβαίνει σήμερα όπου οι διεθνείς αξιολογήσεις δείχνουν από τα πιο φτωχά αποτελέσματα, σε σχέση με το υψηλό κόστος.

MM