Όλη η αλήθεια για την επιχειρησιακή ετοιμότητα των επιθετικών ελικοπτέρων Mil Mi-35 της Ε.Φ. – Σκληρά λόγια από τον τέως Διοικητή Αεροπορίας

Όλη η αλήθεια για την επιχειρησιακή ετοιμότητα των επιθετικών ελικοπτέρων Mil Mi-35 της Ε.Φ. – Σκληρά λόγια από τον τέως Διοικητή Αεροπορίας | Newsit.com.cy
Ο τέως Διοικητής Αεροπορίας της Εθνικής Φρουράς παρείχει την δική του εξήγηση αναφορικά με τα ρωσικά μαχητικά ελικόπτερα Mil Mi -35P, μιλώντας στο Sigmalive, αναφορικά με το δημοσίευμα της εφημερίδας «ΠΟΛΙΤΗΣ», το οποίο χαρακτήρισε ως το λιγότερο παραπλανητικό, ενώ αφήνει υπόνοιες για πολιτικές σκοπιμότητες πίσω από το άρθρο. Εξάλλου, από πλευράς μας αξίζει να σημειωθεί ότι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα των συγκεκριμένων επιθετικών ελικοπτέρων είναι το ότι είναι τα μόνα που δύνανται να μεταφέρουν μια πλήρως εξοπλισμένη ομάδα μάχης – κρούσης ειδικών δυνάμεων/πεζικού στο πεδίο της μάχης, καθώς όλοι οι υπόλοιποι δυτικοί τύποι επιθετικών ελικοπτέρων δεν έχουν μεταφορική ικανότητα, πέραν φυσικά των δύο πιλότων-χειριστών.
Ακολουθεί αυτούσια η τοποθέτηση του Υποπτεράρχου: 
«Με αφορμή τα πρόσφατα δημοσιεύματα της εφημερίδας «ΠΟΛΙΤΗΣ» περί της δήθεν «Άχρηστης» αγοράς των ρωσικών μαχητικών ελικοπτέρων Μι-35, επιθυμώ να καταθέσω την εξειδικευμένη και τεκμηριωμένη άποψή μου. Την άποψη του καθηκόντως έχοντα πλήρη γνώση του θέματος χωρίς «αιθεροβασίες» και «έπεα πτερόεντα», αλλά κυρίως χωρίς αλλότρια κίνητρα.
           
Το εξοπλιστικό πρόγραμμα των 12 ρωσικών μαχητικών ελικοπτέρων ΜΙ-35P (δεν υπάρχει έκδοση MI-35 U) ούτε άχρηστο αλλά ούτε και πολυδάπανο υπήρξε για τον φορολογούμενο πολίτη. Αγοράστηκαν το 2001 από την κυβέρνηση Κληρίδη, σε μια περίοδο που το Ενιαίο Αμυντικό Δόγμα έμπαινε στον αναπνευστήρα από την κυβέρνηση Σημίτη μετά το φιάσκο της μη εγκατάστασης στην Κύπρο του στρατηγικού αντιαεροπορικού πυραυλικού συστήματος S-300 PMU1. Το πρόγραμμα της προμήθειας μαχητικών ελικοπτέρων ήταν πολύ πιο πριν ενταγμένο στους αμυντικούς σχεδιασμούς της Εθνικής Φρουράς. Τα διαθέσιμα στην αγορά αμερικανικά APACHE, γαλλογερμανικά TIGER και νοτιοαφρικανικά ROOIVALK δεν προσφέρονταν στην Κυπριακή Δημοκρατία είτε λόγω εμπάργκο είτε λόγω αρχικής φάσης ανάπτυξης του προγράμματος παραγωγής.
           
Με το άνοιγμα της ρωσικής αγοράς μάς προσφέρθηκε αυτό το οπλικό σύστημα, που με τη μεγάλη μάζα πυρός που διαθέτει αποτελούσε πολλαπλασιαστή ισχύος για την αντιαρματική άμυνα. Η σύμβαση για την προμήθειά τους εντάσσεται στο πλαίσιο της αταλάντευτης βούλησης της κυβέρνησης Κληρίδη, με Υπουργό Άμυνας τον Σωκράτη Χάσικο, για αμυντική θωράκιση της Εθνικής Φρουράς παράλληλα με τις συνομιλίες για επίλυση του Κυπριακού προβλήματος. Η αξιοπιστία και η χρησιμότητα αυτού του οπλικού συστήματος καταδείχθηκε περίτρανα σε όλες τις ασκήσεις «ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ», πριν καταργηθούν και αυτές ως μέτρο οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Το προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας δεν απαξίωσε την κατά το δημοσίευμα «Άχρηστη» αγορά, αλλά αντίθετα υπερέβαλε εαυτόν για την ταχεία και κάτω από μυστικότητα επιχειρησιακή αξιοποίηση των ελικοπτέρων.
 Όσο δε για την περιβόητη «αχρείαστη» δαπάνη που φορτώθηκε στις πλάτες του φορολογούμενου πολίτη, το δημοσίευμα βρίθει ανακριβειών, καθότι η αρχική σύμβαση προμήθειας δεν ξεπερνούσε τη δαπάνη των 110 εκατ. δολαρίων μαζί με μεγάλες ποσότητες πυρομαχικών και ανταλλακτικών. Το συνολικό κόστος ανά ελικόπτερο μαζί με τη δαπάνη για τις δύο εκτεταμένες εργοστασιακές συντηρήσεις δεν ξεπερνά ούτε το μισό της αξίας απόκτησης ενός ανταγωνιστικού μαχητικού ελικοπτέρου που ανέρχεται περίπου στα 35 εκατ. δολάρια.
Επίσης ανακριβής είναι και ο σχολιασμός του αρθρογράφου για λανθασμένη επιλογή «αδαών» ιθυνόντων που κατά τις διαπραγματεύσεις επέλεξαν όπως η εκτεταμένη εργοστασιακή συντήρηση (overhaul) να γίνεται στα 5 χρόνια αντί στις 1.000 ώρες πτήσης. Στο εγχειρίδιο συντήρησης (maintenance manual) κάθε πτητικού μέσου αναγράφεται η περιοδικότητα συντήρησης, ώστε να διασφαλίζονται οι προδιαγραφές ασφαλείας και αεροπλοϊμότητας. Οι συντηρήσεις αυτές είναι είτε ημερολογιακές (χρονικό διάστημα) είτε ωρολογιακές (ώρες πτήσεις), όποιο συμπληρωθεί πρώτο, χωρίς να δίδεται δικαίωμα επιλογής στον χρήστη. Οι συντηρήσεις ενός πτητικού μέσου ακολουθούν πιστά τις οδηγίες του κατασκευαστή και δεν γίνονται αλά καρτ.
Το πρόβλημα που παρουσιάστηκε με τη γενική καθήλωση των ελικοπτέρων είναι προσωρινό και αφορά στην αντικατάσταση ανταλλακτικού που επηρεάζει την ασφάλεια της πτήσης για ειρηνική περίοδο και μόνο. Τα αρμόδια όργανα Υπουργείου και ΓΕΕΦ έχουν ήδη δρομολογήσει την επίλυση του προβλήματος και σύντομα τα ελικόπτερα θα βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση. 
Τέλος, το δημοσίευμα επιχειρεί να αντιπαραθέσει τις «άχρηστες», κατά τη γνώμη του συντάκτη, δαπάνες για την Άμυνα με τις δαπάνες για εκπαίδευση και κοινωνική ευημερία. Σημειώνεται ότι ο Κυπριακός λαός συνεισφέρει φορολογούμενος για την Άμυνα μισό δισεκατομμύριο τον χρόνο και απαιτεί το υστέρημά του να διατίθεται για την ασφάλειά του. Σε ένα κράτος πρόνοιας διασφαλίζεται πρώτα η σταθερότητα με συνθήκες ασφάλειας ώστε να επέλθει η οικονομική ανάπτυξη και η κοινωνική ευημερία.
Λυπούμαι να παρατηρήσω ότι αυτού του είδους τα δημοσιεύματα και παραπλανητικά είναι και πλήττουν ανεπανόρθωτα το ηθικό των πολιτών και τις προσπάθειες διατήρησης αμυντικής και αποτρεπτικής έστω ικανότητας της ημικατεχόμενης πατρίδας μας.
           
Εάν δεν στοχεύουν να πλήξουν πολιτικά πρόσωπα που διαχειρίστηκαν το δήθεν άχρηστο εξοπλιστικό πρόγραμμα, τότε σίγουρα στοχεύουν στη μετατροπή της Κυπριακής Δημοκρατίας σε «Ανοχύρωτη Πολιτεία», ώστε να σύρεται απογυμνωμένη στα παγωμένα ελβετικά θέρετρα εύκολη λεία και βορά στις ορέξεις της Τουρκίας».
Υποπτέραρχος ( Ι ) ε.α. Γαβριήλ Δημητρίου
Τέως Διοικητής Αεροπορίας Εθνικής Φρουράς
MM