Παιδιατρική Εταιρεία Κύπρου: «Προκλητικές και ανακριβείς οι αναφορές του Υπουργείου Υγείας» – Αντίδραση ΟΑΥ

Παιδιατρική Εταιρεία Κύπρου: «Προκλητικές και ανακριβείς οι αναφορές του Υπουργείου Υγείας» – Αντίδραση ΟΑΥ | Newsit.com.cy

Σε απάντησή της προς την ανακοίνωση του Υπουργείου, η Παιδιατρική Εταιρεία Κύπρου δηλώνει ότι ουδέποτε επιδίωξε τη δημόσια αντιπαράθεση με κανέναν και δεν πρόκειται να το πράξει ούτε και τώρα, όσο προκλητικά ή ανακριβή και αν είναι αυτά που αναφέρονται στη συγκεκριμένη ανακοίνωση εναντίον της.

Σημειώνει ωστόσο πως «στη χρονική αυτή συγκυρία, το να εκφράσουμε τις ανησυχίες μας ως προς την ενδεχόμενη έκπτωση στην ποιότητα της ιατροφαρμακευτικής φροντίδας που θα επέλθει με την εφαρμογή του σχεδιασμού που ψηφίστηκε και ο οποίος ακόμα και σήμερα βρίθει ασαφειών και αδιευκρίνιστων πτυχών ή το να επισημάνουμε το γεγονός ότι οι κατά καιρούς επισημάνσεις μας ως επιστημονική εταιρεία δεν εισακούστηκαν, αποτελεί για μας στάση ευθύνης και ηθική υποχρέωση. Αποτελεί και στοιχειώδη ανταπόκριση στον καταιγισμό ερωτήσεων που δεχόμαστε καθημερινά από τους γονείς αναφορικά με το μέλλον της παιδιατρικής φροντίδας στην Κύπρο».

Η Παιδιατρική Εταιρεία Κύπρου θεωρεί ότι τα πρακτικά παραδείγματα από την καθημερινότητα του παιδιατρικού ιατρείου ποτέ δεν έτυχαν πραγματικής μελέτης από αυτούς που συνέβαλαν στον συγκεκριμένο σχεδιασμό.

«Η δημόσια έκφραση μιας ειλικρινούς αγωνίας για τη λειτουργικότητα, τη βιωσιμότητα και την επάρκεια ενός σχεδιασμού που αφορά την υγεία των πολιτών και ιδιαίτερα των παιδιών μας δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί κινδυνολογία ή υπόσκαψη στην προσπάθεια μεταρρύθμισης του τομέα. Αποτελεί κατάθεση γνώσης και εμπειρίας από την καθημερινή ενασχόληση με το αντικείμενο και τα πραγματικά προβλήματα της μάχιμης ιατρικής», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.

Απορρίπτονται δε κατηγορηματικά η προσπάθεια απαξίωσης και οι ισχυρισμοί για ιδιοτελή συμφέροντα, ανακρίβειες και ψεύδη, όπως αναφέρεται, και επανατονίζεται η αναγκαιότητα της αυτονόμησης των νοσηλευτηρίων ως απαραίτητη και κατά τον νόμο προϋπόθεση, εφαρμογής του ΓεΣΥ, για σκοπούς ισονομίας και αποφυγής αθέμιτου ανταγωνισμού.

«Αυτό που θα αναμέναμε από το Υπουργείο Υγείας θα ήταν να αφουγκραστεί τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες μας και να εγκύψει στο πραγματικό πρόβλημα που είναι τα κενά του υφιστάμενου σχεδιασμού. Η μεταρρύθμιση σαφώς και θα πρέπει να στοχεύει στην διόρθωση ή απάμβλυνση των μακροχρόνιων προβλημάτων του τομέα της υγείας αλλά χωρίς να αναιρεί ή να διακινδυνεύει τα όσα θετικά προσφέρονται σήμερα», προσθέτει.

Στόχος τους, σημειώνει η Παιδιατρική Εταιρεία, είναι ένα πραγματικά λειτουργικό, επαρκές και ωφέλιμο για τον Κύπριο πολίτη Γενικό Σχέδιο Υγείας και προς τον σκοπό αυτό θα εξαντλήσει κάθε δυνατότητα διαλόγου και είναι έτοιμοι ανά πάσα στιγμή να συμβάλουν εποικοδομητικά στην όποια προσπάθεια ουσιαστικής μεταρρύθμισης, «διατηρώντας όμως το δικαίωμα μας να εκφραζόμαστε ελεύθερα και να αποφασίζουμε χωρίς εκβιαστικά διλήμματα και χωρίς να θίγεται η αξιοπρέπεια μας».

Αντίδραση ΟΑΥ

Ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας απέρριψε σήμερα θέσεις που διατυπώθηκαν από την Παιδιατρική Εταιρεία αλλά και μεμονωμένες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με απαράδεκτες, όπως τις χαρακτηρίζει, αναφορές και ανακρίβειες σχετικά με το ΓεΣΥ.

Η παραπληροφόρηση, οι ανακρίβειες και η προσπάθεια εκφοβισμού του κοινού από συγκεκριμένα άτομα ως μια ύστατη προσπάθεια εκτροχιασμού της πορεία εφαρμογής του ΓεΣΥ δεν έχουν καμία θέση σε αυτή την τεράστιας σημασίας κοινωνική μεταρρύθμιση, τονίζει ο Οργανισμός.

Ειδικότερα, ο ΟΑΥ, σε ανακοίνωσή του, απορρίπτει ότι με το ΓεΣΥ θα επιβληθούν επιπλέον φόροι στους πολίτες, εξηγώντας ότι σήμερα η δαπάνη για την υγεία καταβάλλεται από το κράτος κατά περίπου 45%, απευθείας από τους ασθενείς κατά περίπου 48% και από τις ασφαλιστικές εταιρείες κατά περίπου 7% και με το ΓεΣΥ η ίδια περίπου δαπάνη θα κατανέμεται με πιο δίκαιο και αλληλέγγυο τρόπο χρηματοδότησης, δηλαδή θα εισφέρουν όλοι ανάλογα με τα εισοδήματα τους και θα λαμβάνουν υπηρεσίες υγείας εκείνοι που έχουν ανάγκη ανεξαρτήτως της οικονομικής τους δυνατότητας.

Σημειώνει ακόμα ότι με το ΓεΣΥ δεν θα υπάρχει κανένας περιορισμός στην αλλαγή προσωπικού ιατρού για τα παιδιά μέχρι την ηλικία των δύο (2) ετών. Παιδιά ηλικίας άνω των δύο ετών και ενήλικες θα μπορούν να αλλάζουν τον προσωπικό τους ιατρό ανά έξι μήνες. Ο Οργανισμός θα έχει ανά πάσα στιγμή τη δυνατότητα να μειώσει το εν λόγω χρόνο, σε περιπτώσεις όπου κριθεί αναγκαίο.

Αναφέρει ακόμα ότι με το ΓεΣΥ εισάγεται ο θεσμός του προσωπικού ιατρού ώστε να δημιουργηθεί μακροχρόνια σχέση μεταξύ ιατρού και δικαιούχου και να γίνεται ορθότερη  χρήση των ειδικών ιατρών. Εντούτοις, εάν ένας δικαιούχος επιθυμεί να επισκεφθεί ειδικό ιατρό χωρίς την εξασφάλιση παραπεμπτικού θα μπορεί να το πράξει με την καταβολή του ποσού των €25.

Σύμφωνα με τον ΟΑΥ, ανακρίβεια αποτελεί επίσης η αναφορά ότι σε περίπτωση που ένα παιδί είναι εγγεγραμμένο σε προσωπικό ιατρό ο οποίος έχει 2500 παιδιά στο κατάλογό του και η οικογένειά του αποκτά δεύτερο παιδί, οι γονείς θα πρέπει να επιλέξουν άλλο παιδίατρο για το νεογέννητο. Όπως σημειώνεται, ο Οργανισμός έχει τη δυνατότητα να επιτρέψει την εγγραφή του νέου μέλους της οικογένειας στον ίδιο προσωπικό ιατρό για παιδιά έστω και αν είναι πλήρης ο κατάλογός του με 2500 παιδιά.

Σημειώνεται ακόμα ότι ο σχεδιασμός του ΓεΣΥ προβλέπει την ελεύθερη επιλογή του παροχέα φροντίδας υγείας από τους δικαιούχους.

Αναφέρεται επίσης ότι οι προσωπικοί ιατροί θα εργάζονται σε ωράριο που επιλέγουν οι ίδιοι για να εξυπηρετούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους δικαιούχους που είναι εγγεγραμμένοι στον κατάλογό τους και ότι σκοπός των εφημερευόντων κέντρων είναι να αποφορτίσουν όσους ιατρούς αδυνατούν για οποιοδήποτε λόγο να εξυπηρετήσουν τους ασθενείς τους και απλά αποτελούν μια επιπλέον επιλογή.

Τονίζεται επίσης πως οι ιατροί στα πλαίσια του ΓεΣΥ θα είναι ελεύθεροι να συνταγογραφούν φάρμακα και εμβόλια χωρίς κανένα περιορισμό. Σε περίπτωση που ο ιατρός δεν συνταγογραφήσει το φθηνότερο φάρμακο, τότε ο δικαιούχος θα έχει την επιλογή είτε να λάβει το συντογογραφούμενο φάρμακο καταβάλλοντας τη διαφορά στη τιμή μεταξύ του εν λόγω φαρμάκου και του φθηνότερου ισοδύναμου ή να επιλέξει το φθηνότερο καταβάλλοντας μόνο €1.

Ο ΟΑΥ ξεκαθαρίζει ακόμα ότι δεν θα υπάρχουν περιορισμοί στις διαγνωστικές εξετάσεις.

Χαρακτηρίζει ακόμα ως ανακρίβεια την αναφορά ότι θα επιβάλλονται πρόστιμα στους ιατρούς για τη διενέργεια αναγκαίων ιατρικών πράξεων, σημειώνοντας πως ο σχεδιασμός του ΓεΣΥ δεν προβλέπει τιμωρίες αλλά κίνητρα για τη σωστή, υπεύθυνη και τεκμηριωμένη άσκηση της ιατρικής στη βάση διεθνών κατευθυντήριων οδηγιών και σε συνεννόηση με το Παγκύπριο Ιατρικό Σύλλογο.

Ξεκαθαρίζεται επίσης ότι στα πλαίσια του ΓεΣΥ δεν θα υπάρχει περιορισμός στον αριθμό επισκέψεων στον προσωπικό ιατρό. Για να μην χρειάζεται να υπερφορτώνονται οι προσωπικοί ιατροί με κίνδυνο την υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, έχει καθοριστεί το όριο των 2500 δικαιούχων ανά προσωπικό ιατρό, πρακτική που εφαρμόζεται και σε συστήματα υγείας άλλων χωρών.

Επίσης σημειώνεται πως το ΓεΣΥ δεν παρεμβαίνει στον τρόπο παροχής της φροντίδας υγείας από τον κάθε ιατρό ούτε καθορίζει ωράρια εργασίας, αλλά οι ιατροί θα είναι ελεύθεροι να εργάζονται με τρόπο και σε ωράριο που θα κρίνουν αναγκαίο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δικαιούχων.

Ο ΟΑΥ απορρίπτει ακόμα την αναφορά ότι για τη λειτουργία του ΓεΣΥ θα χρειαστεί να αυξάνονται οι εισφορές από τους πολίτες σε συχνά διαστήματα. Επί τούτου σημειώνει ότι το κόστος υγείας είναι φυσιολογικό να αυξάνεται χρόνο με το χρόνο λόγω των συνεχώς αυξανόμενων αναγκών σε υπηρεσίες υγείας, της γήρανσης του πληθυσμού και των νέων τεχνολογιών και ότι οι εισφορές στο ΓεΣΥ καθορίστηκαν ώστε το ΓεΣΥ να παραμείνει οικονομικά βιώσιμο τουλάχιστον μέχρι το 2025, χωρίς να χρειάζεται οποιαδήποτε αύξηση των εισφορών.

Αναφέρει δε ότι το προτεινόμενο ΓεΣΥ είναι αποτέλεσμα μελετών από διεθνούς κύρους επιστήμονες στον τομέα της υγείας, στο οποίο υιοθετήθηκαν σύγχρονες και αποτελεσματικές πρακτικές που εφαρμόζονται σήμερα στα πιο προηγμένα συστήματα υγείας του κόσμου και περιλαμβάνει χαρακτηριστικά άλλων συστημάτων  τα οποία θεωρούνται βέλτιστες πρακτικές όπως ο θεσμός του Προσωπικού Ιατρού (Γαλλία, Δανία, Εσθονία, Ην. Βασίλειο, Ολλανδία, κ.α), εφημερεύοντα κέντρα υγείας (Ολλανδία), γενερική αντικατάσταση (Βέλγιο, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία, Σουηδία), κ.α.

Τονίζει ωστόσο ότι το ΓεΣΥ είναι προσαρμοσμένο στην κυπριακή πραγματικότητα με την εισαγωγή του θεσμού του προσωπικού ιατρού για παιδιά, την απευθείας πρόσβαση σε ειδικό χωρίς την εξασφάλιση παραπεμπτικού με την καταβολή ενός σταθερού ποσού, την απευθείας πρόσβαση των γυναικών για γυναικολογικά περιστατικά στο γυναικολόγο, τη μη εφαρμογή γεωγραφικών περιορισμών στην επιλογή του προσωπικού ιατρού, την ελεύθερη συνταγογράφηση από τους ιατρούς, κ.α.

Τέλος, ο ΟΑΥ απορρίπτει τη θέση ότι στο ΓεΣΥ οι προσωπικοί ιατροί δεν θα λαμβάνουν αξιοπρεπείς αμοιβές. Σύμφωνα με τον πληθυσμό και τον αριθμό των προσωπικών ιατρών που θα υπάρχουν αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 875 παιδιά σε κάθε προσωπικό ιατρό για παιδιά και 1300 δικαιούχοι για κάθε προσωπικό ιατρό για ενήλικες. Στη βάση αυτή η προτεινόμενη μέση ετήσια αμοιβή ανά προσωπικό ιατρό για παιδιά (παιδίατρο) θα ανέρχεται στις €100.000 και για προσωπικό ιατρό για ενήλικες στις €112.000, αναφέρει ο Οργανισμός.

MM